• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv antenn

B

Bjarne52

Guest
Är det någon som kan ge råd om vilken tv antenn som fungerar bäst. Som nybliven husbilsägare är jag tacksam för alla råd som jag kan få.Min bil är en Hymer 674 CL-11.
Bjarne52
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Jag har en Maxview till salu. Mycket bra antenn i sin orginalförpackning.Kontakta mig så får du fakta.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Är det någon som kan ge råd om vilken tv antenn som fungerar bäst. Som nybliven husbilsägare är jag tacksam för alla råd som jag kan få.Min bil är en Hymer 674 CL-11.
Bjarne52
TV-antenn rundstrålande för marint bruk funkar verkligen bra. De har signalkänslighet som få och behöver inte riktas.
Jag har testat flera olika men den typen slår allt annat. Robusta dessutom med tanke på vad de är gjorda för.
Typ LTC Pro T2 från seasea.se eller hjertmans.se.
 
F

Fd.47585

Guest
Vi bytte vårt skatbo mot den enl länk. Otrolig skillnad, nu har vi bra bild där vi tidigare inte hittade någon kanal alls. Med inbyggd förstärkare i antennen. Behöver inte vridas och kommer med ströminjektor för 12 volt.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Detta är den absolut bästa antenn jag haft,den sitter på vridbar mast, men ofta behövs ingen inställning av riktningen.

Har DinNovan (riktade varianten) på hbn och har haft företrädaren på hvn innan, helt suverän. Behöver aldrig höja eller snurra den, sitter bakåtriktad hela tiden.
Rundstrålande skulle aldrig falla mig in att använda. Behöver man rikta antennen t ex vid klippor och annat som skuggar så har man ju den möjligheten.
Har sett en ny modell Tertek som kanske är en kommande intressant antenn.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Den fungerar perfekt och är inte så fruktansvärt ful heller är en Triax Dansk antenn med inbygd förstärkare.
 

Bilagor

  • C9CA0F8F-18B7-474B-B01C-6B5AA89E3978.jpeg
    C9CA0F8F-18B7-474B-B01C-6B5AA89E3978.jpeg
    987,2 KB · Visningar: 78

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Se till att sätta nya antennen på en mast. Sitter den direkt på taket blir mottagningen avsevärt sämre (jag vet p.g.a. egen erfarenhet).

Helt rätt,så därför höjde jag antennen c;a 15 cm med hjälp av fyra rundstavar av massiv plast och är ganska säker på
att den fungerar bättre än utan höjningen ! Maxium MDA 110,tror den vann en test i Danmark för några år sen !

Jojje
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Helt rätt,så därför höjde jag antennen c;a 15 cm med hjälp av fyra rundstavar av massiv plast och är ganska säker på
att den fungerar bättre än utan höjningen ! Maxium MDA 110,tror den vann en test i Danmark för några år sen !

Jojje
Har ni glasfiber/plasttak sätt en plåt 50X50cm under antennen det förbättrar mottagningen,jag skulle dock inte välja fast antenn.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Till min Televes antenn har jag bara en mast på ca 30 cm pga att röret sitter i skåpet över kylen. Det räcker för att i nödfall höja den 10 cm för att komma över min takmonterade markis som kan skymma ibland.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Hela mitt tak är plåt,kan tyvärr inte ha stång !
När jag hade stång,så visst var det skillnad om den var helt nere eller en halv meter upp !

Hade Triax på stång för några år sen när jag besökte Dusseldorfmässan. Vid skymningen gick ett par från Schweitz
förbi och undrade vad det var som lyste på taket (lysdioden på undersidan av antennen) och när jag förklarade att
det var en tvantenn och blev de märkbart imponerade att jag kunde se 40 tal kanaler på den lilla antennen !
Själva hade de parabol !

Jojje
 
Toppen