• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två val, samma soppa

F

F.d. 55306

Guest
Hej igen!

Som nybliven dieselåkare blev jag något brydd när jag första gången denna vår skulle tanka på Statoil. På dieselpumpen kunde man göra två knappval, ett med personbilssymbol och ett med lastbilssymbol. Vilken sort var jag egentligen? Gick in och frågade tjejen i kassan. Hon var inte säker, men trodde att soppan var densamma vilken knapp man än valde att trycka på. Och hon hade väl rätt för motorn fungerade ju även efter tankningen!

För ett par veckor se´n ringde jag till Statoils kontor i Stockholm för att försöka få reda på vad de här två valen innebär och fick förklaringen att dieseln är densamma, men att symbolerna innebär olika strömmningshastigheter, en högre hastighet för lastbilar som ju har rejälare tankar och påfyllnadsrör och en lägre hastighet för personbilar. Ganska självklart för de flesta, kanske, men dock inte för mig innan jag fick förklaringen!

Skriver detta för den händelse att det finns fler nybörjare i leden. Då behöver ni ju inte falla i samma dystra grubblerier som jag gjorde!

Hälsningar / Sven-Erik

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Två val, samma soppa

Bra info!

Detta har nog de flesta grubblat på första gången man tankar diesel...

/Knausen

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Grubblat över, nja, vi lärde oss den hårda vägen. Det är ibland svårt att stoppa flödet av dieseln när det kommer så fort som det gör i lastbilsvarianten. Så ni kan ju tänka er. Gubben lukta inte gott när han klev in i husbilen igen.:eek:
/Cecilia

F

F.d. 55306

Guest

Vilken tur jag hade då som var en försiktig general och tyckte att bilsymbolen kändes tryggast. / Sven-Erik

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det är ju max 80-100 liter diesel som ska ner i tanken inte 400 så personbilsliknelsen känns bäst. Man kan ju tänka på något skoj dom två minuter man missar i tankningshastighet, förutom den goa dieselukten på byxorna förstås :wink:

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Dessutom har lastbilspumpen grövre pumphandtag ,har själv råkat ut för det. Den går ej att tanka en personbil för att röret är för grov.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag frågade första gången jag tankade vår nyinköpta (begagnade) husbil i vintras inne på tappen, då jag blev osäker om vilken jag skulle använda, och killen därinne förklarade just det med flödeshastigheten. Jag blev bara så förvånad över att få ett vettigt svar, då man många gånger om man frågat nåt inne på en tapp bara fått en axelryckning till svar...

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jag frågade första gången jag tankade vår nyinköpta (begagnade) husbil i vintras inne på tappen, då jag blev osäker om vilken jag skulle använda, och killen därinne förklarade just det med flödeshastigheten. Jag blev bara så förvånad över att få ett vettigt svar, då man många gånger om man frågat nåt inne på en tapp bara fått en axelryckning till svar...
Tanka med personbilsknappen.Det känns lite "mera för pengarna" att det tar 3 minuter att tanka för tusen spänn än om det går på en halv minut.

F

F.d. 4754

Guest

Dessutom har lastbilspumpen grövre pumphandtag ,har själv råkat ut för det. Den går ej att tanka en personbil för att röret är för grov.

Statoil har pumpar för lastbilar och det pumphandtaget funkar i min påfyllning.

/Knausen

F

F.d. 2577

Guest

Upptäckte samma sak i söndags när jag tankade på Preem i Norrköping. Har tankat med p-bilsfart tidigare och det har aldrig slagt "back" eller gurglat. Provade därför med lastbilsfart och det gick j-ligt fort. Även denna gång utan stopp eller uppkast, så jag undrar om det inte beror på hur slangvinklarna i bilen är dragna. Detta är ju individuellt så i mitt fall har jag nog stuprör.

Toppen