• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två kylboxar

Jopalm

HBK Intresserad
Kommun
Malmö
Om man kopplar in två kyl/frysboxen 12v 60w per enhet. Blir det skillnad i spänningen om man kopplar varje kylbox till varsitt batteri som är parallellkopplade med varandra? Eller går det lika bra att ha en kabel och splitta 12v kontakten till två uttag?
OP

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nej det har ingen betydelse det enda syn punkten på det är om befintlig kabel är för klen. Ska du dra ny kabel ska du ta en lite grovare det blir ju bara 10A men startströmmarna är betydligt mycket högre och startar de samtidigt får man se till att det inte blir för högt spänningsfall för då känner den av för låg spänning och stänger av och slår på och kan hålla på så. En stillastående motor i kompressorn ger ju ingen mot emk i startögonblicket och då handlar det om nästan motståndet i koppartråden. Kan vara så att nyare kompressorer har mjukstart inbyggd i en drivkrets som skickar ut växelström till kompressorn.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Spänningsfallet motverkas genom att välja större kabelarea. Och kortare kabel, eller kortast möjliga, har man inte grov kabel kan man ta flera kablar. Går att bunta ihop exvis 4 st 1,5 mm2 FK eller RK. Fläta dem kan bli snyggt.....
Säkringen kan ge ett visst spänningsfall, bäst är att mäta, då vet man, men en Voltmeter behövs ju då.

Roysan

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Nu står det ju inte huruvida det är kompressorboxar eller absorptionsvarianter. Ifall det är kompressorvarianten så rekommenderar jag att du tar en 6kvmm in i 12V-splittern. Den är god för ca 3-5m längd.

Toppen