• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvätta undergolvet - eller inte ?

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025
Har en HB med Polyesterundergolv och undrar om man vågar högtrycksspola den utan att vatten tränger in någonstans och orsakar skador?
(Bilen är helt fri från trä i konstruktionen).
Hur gör ni andra när man vill få bort bla saltet från underredet.
Tacksam för svar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta undergolvet - eller inte ?

Nog vore det besynnerligt om din bil inte skulle tåla högtryckstvätt? Då skulle den inte heller tåla rostskyddsbehandling, vilken brukar förberedas med högtryckstvättning.
Själv undviker jag iofs resor söderut under vintern eftersom ni har salt på vägarna.

aake

F

F.d. 29954

Guest

Det här med saltet är nog den enskilld största orsaken att fordonen till sist skrotas pga rost. Speciellt moderna bilar är så konstruerade i balksystemet att de ventileras av fartvinden. Då letar sig saltdimman in i balkarna och startar enomfattande galvanisk korrosion som inte går att stoppa. Det går ju inte att spola rent inuti balkar. Även om man torkar ut balkarna, och då stoppas korrosionen, men saltkristallerna är kvar där och aktiveras så fort fukthalten ökar. Enda sättet att lindra fenomet är att undvika köra i saltslasket, eller köra långsammare för att minska dimman något. Men spola utvändigt är ett måste om man gillar sin bil... Ett annat sätt att effektivt förstöra sin bil, är att på sommaren låta den stå på en frodig gräsmatta, gräset avger syre vilket gör knäckebröd av plåten....

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Högtryck skulle inte jag använda, men ställ en oscillerande vattenspridare under HB'n. Sedan är det bara ett flytta den tills man täckt hela underredet.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Högtryck är aldrig fel. Problemet är att man måste vara försiktig och inte använda den som en vattenskärare.
Anpassa avståndet och vinkeln så blir det bättre än en vattenspridare. Använder sjäv underspolningsmnstycket under bilen. Låter den vila mot marken med ca 45graders vinkel riktad bakåt och sveper fram och tillbaka.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Högtryckstvätt skulle jag aldrig använda på husbilen, men det som wizard föreslog är en bra ide ,det är inte samma kaross tätning i husbilar som en vanlig bil ,sedan tycker jag inte ,det är bra att trycka in vatten i listerna som tätar mot karossen ,bilen blir inte renare med högtryckstvätt, kan skada mer en nytta, det är min åsikt, jag tvättar min husbil med husbilens vatten samtidigt som jag tömmer vattentanken i husbilen , mvh håkan

Toppen