• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta taket

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej!
Tänker tvätta taket för första gången på vår husbil, en Roller Team Alkov från 2005.
Min fråga är då om man kan gå på taket, eller hur vet man om man kan det?
Gissar att alla tak inte är uppbyggda på samma sätt.
Önskar tips om hur jag ska gå tillväga.
Mvh Fenix
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg vil ikke selv gå/stå oppe på taket, men så veier jeg også drøyt 100kg. Med en vanlig stige og litt padding mellom bil og stige rekker man fint en drøy meter inn fra hver side, og det burde være nok for å gnu vekk vanskelige flekker. Resten tar jeg med vaskebørste/microfiberklut på forlengerskaft koblet til vannslangen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Tänker tvätta taket för första gången på vår husbil, en Roller Team Alkov från 2005.
Min fråga är då om man kan gå på taket, eller hur vet man om man kan det?
Gissar att alla tak inte är uppbyggda på samma sätt.
Önskar tips om hur jag ska gå tillväga.
Mvh Fenix
Jag brukar gå eller vara så lite som möjligt på taket, när det gäller tvätt kan man göra det mesta från en stege, med tvättmedel och en lämplig
borste med långt skaft, borsten kan man behöva skapa själv om man t.ex. vill komma åt under solceller e.d. För övrigt, taket med tvättmedel på blir
otroligt halt, så var försiktig! ;)
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Denna har jag använt många år, funkar perfekt.
När jag vaxar taket kryper jag på alla fyra, på de flesta husbilar är det inget problem att gå på taket.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Denna har jag använt många år, funkar perfekt.
När jag vaxar taket kryper jag på alla fyra, på de flesta husbilar är det inget problem att gå på taket.
Jeg har også den der, samt en variant med litt stivere børste: Bilvaskebørste med teleskopskaft.

Når dere skriver frigolit (isopor på norsk), tenker dere da på den vanlige varianten eller de mer kompakte XPS-platene (markplater for isolasjon m.m.)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jeg har også den der, samt en variant med litt stivere børste: Bilvaskebørste med teleskopskaft.

Når dere skriver frigolit (isopor på norsk), tenker dere da på den vanlige varianten eller de mer kompakte XPS-platene (markplater for isolasjon m.m.)
Frigolit är ett varumärke. Produkten är vit EPS, dvs den där man kan se små kulor. EPS betyder Expanderad PolyStyren. Det finns många andra varumärken som ser ut som Frigolit.
XPS betyder eXtruderad PolyStyren. Det finns många olika varumärken och skivorna brukar vara i olika färger som blått, rosa, gult etc. Ytan är jämnare.
XPS är vanligen starkare än EPS.
Både EPS och XPS är cellplast. Ofta sägs frigolit för all typ av cellplast.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack alla, då vet jag att jag kan gå på taket, och hitta bra borstar.

Mvh Fenix
Det är inte alla tillverkare som rekommenderar att man går på taket, för att vara säker, kolla med tillverkaren av din bil.
Sedan är ju alla husbilstak ganska veka konstruktioner, därför undviker jag i möjligaste mån att vara på taket, men om jag måste
använder jag alltid en skiva som fördelar lasten.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen