• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta plåtis

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
På vilka ställen kan man tvätta en plåtis utan större problem?

Jag tänker att eftersom bilen är lägre och smalare än en vanlig husbil så borde jag ju kunna tvätta på ställen där en vanlig husbil inte skulle få plats. Jag behöver ju inte åka till lastbilstvättar (tror jag).

Samtidigt är den ju lika känslig vid takluckor, fönster, insug och utblås som en vanlig husbil, så högtryck är bara OK på valda delar av bilen. Stället man tvättar på måste ju ha vanlig "lågtryck" också.

Idag följde jag ett gammalt tips från en forumist (från 2009).
Sv: Tvättanläggningar
OKQ8 vid Globen Stockholm har en"gör det själv" - hall med högt i taket, där brukar jag tvätta och får också låna stege för att tvätta taket.
Elisabeth
Jovars, det gick bra. Det var inga problem att komma in med 5,99m och en höjd på 2,6m. Men sen fanns det inte så mycket plats över för mig och stegen. Slangarna från taket slog i husbilen hela tiden och de fastnade lätt i backspeglarna och markisen när jag gick runt. Det var lite trångt på båda sidor. Mest utrymme var det framför och bakom bilen, så längden var inget problem (säkert OK för 6,4m också).

Lågtryckstvätten skulle man enligt instruktionerna på skylt få genom att ta högtrycken, dra bakåt nåt handtag och sätta på ett löst munstycke som man fick från kassan. Så var det inte. Man skulle bara ta högtrycken och välja läget Spolning. OK - enkelt!

Det var inte första gången jag tvättar i gör-det-själv-hall, men det var första gången jag tvättade plåtisen. Kanske därför jag hade dåligt flyt i processen. Bilen blev inte jätteren, men jag fick bort en massa skit från taket och förhoppningsvis allt salt.

Kanske hade varit lättare om man var två...
Kanske hade det varit lättare om man tagit med sig egen stege till utomhus-gör-det-själv-tvätt-ställe.

Den här tråden från 2012 är annars toppen, men jag tolkar råden som att det mest gäller de som inte har plåtkaross.
Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,
Sv: Hur sköter man bäst om utsidan? Tvätt,
Köp en biltvättborste med långt skaft och tvätta husbilen med grönsåpa. Spola av med vanlig vattenslang. Husbilen ser ut som nyvaxad.
Ja, jo, jag överväger det starkt - fortfarande, men jag vill gärna följa uppmaningen att tvätta på anläggning med "kontrollerat" avlopp, även om jag skulle kunna göra det hemma på går'n.

Norr om stan finns ju den här då, men det är lite långt för att bara spola av bilen.
En ny Medlemsförmån, 20% rabatt på husbilstvätt i Arlandastad.
https://www.husbilsklubben.se/forums/articles/husbiltvätt-arlandastad.439/

//Nybörjare
 
Toppen