• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta dynornas överdrag - Vågar jag?

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Vågar jag tvätta överdragen till madrasser/dynor (det som ligger i sängplatserna)?

Jag köpte i höstas en Knaus Plåtis Boxlife 540 med 3 sängplaster.

Madrassernas överdrag är smutsiga och jag undrar om man vågar tvätta dem på 40°C i maskin.
- Är det risk för att de krymper och blir svåra att få på igen?
- När det finns svart undersida i annat tyg. Kan de färga av sig?

Eller är det skumtvätt som gäller? Som man tvättar bilinredning..

Tacksam för tips.

Mvh, Pelle
dyna2.jpgdyna1.jpg
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Hej!

Om jag hade tvättad dom i maskin, brukar det finnas handtvätt som program. Väldigt skonsamt, sedan hade jag satt på dom när dom är ca 90% torra. Då är det lättare att sträcka på tyget.
Men jag föredrar att ta ett allrengöringsmedel och vatten. Spraya på ganska rikligt, sedan gnugga försiktigt med en rotborste. Det ska löddra rikligt, om det inte gör det har du för lite rengöringsmedel i vattenlösningen. Låt det sedan verka i fem till tio min. Därefter så suger man upp det med en våtdammsugare med ett tygmunstycke. Dom går att hyra, om man inte vill investera i en sådan. Jag köpte min för 2500 kr och använder den på mattor, dynor och säten. Det är en kombinerad grovdammsugare och våtdammsugare, faktiskt en av de lättaste maskinerna att övertyga frugan om att vi behövde. ;)

Hoppas det hjälpte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Beror ganska mycket vilket material det är i tyget, polyester ska ju inte krympa man får se upp så det stämmer med dragkedjor också. Då blir det ju rent och de kan vara lite fuktiga när man sätter på dom igen så formar de sig bra. På bilsäten har jag använt grovdammsugare kärscher med våtsugfunktion och det har blivit bra men beror lite på vad man använder för rengöringsmedel. Men så rent och fint som det blir när man tvättat fodralet blir det inte smutsen finns ju kvar i skumgummit när man blöter på.
Är det bomull i dynorna så lär det krympa ordentligt.
Färghandeln har ju speciellt rengöringsmedel och ibland även uthyrning av utrustning, tar ju bara några timmar att gå över allt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite samma som ovan. Jag har tvättat klädslar två gånger och båda gångerna har jag tagit överdragen direkt från tvättmaskinen efter centrifugering och kämpat på klädseln och dragit igen kedjorna. Då kan man dra det som blir lite snett till rätta innan tyget torkar.
Du slipper ju att slåss med knappar som behöver monteras efter tvätt i alla fall.
Att vänta till överdragen har torkat tror jag kan bli väldigt besvärligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hej!

Om jag hade tvättad dom i maskin, brukar det finnas handtvätt som program. Väldigt skonsamt, sedan hade jag satt på dom när dom är ca 90% torra. Då är det lättare att sträcka på tyget.
Men jag föredrar att ta ett allrengöringsmedel och vatten. Spraya på ganska rikligt, sedan gnugga försiktigt med en rotborste. Det ska löddra rikligt, om det inte gör det har du för lite rengöringsmedel i vattenlösningen. Låt det sedan verka i fem till tio min. Därefter så suger man upp det med en våtdammsugare med ett tygmunstycke. Dom går att hyra, om man inte vill investera i en sådan. Jag köpte min för 2500 kr och använder den på mattor, dynor och säten. Det är en kombinerad grovdammsugare och våtdammsugare, faktiskt en av de lättaste maskinerna att övertyga frugan om att vi behövde. ;)

Hoppas det hjälpte.
Tack för snabbt svar.
Jag tror jag tvättar klädseln till stora dynan i maskin. Och överdraget med svart undersida gnuggar jag för hand (Jag har en grovdammsugare som tar vätska, skall leta efter bra munstycke).
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Beror ganska mycket vilket material det är i tyget, polyester ska ju inte krympa man får se upp så det stämmer med dragkedjor också. Då blir det ju rent och de kan vara lite fuktiga när man sätter på dom igen så formar de sig bra. På bilsäten har jag använt grovdammsugare kärscher med våtsugfunktion och det har blivit bra men beror lite på vad man använder för rengöringsmedel. Men så rent och fint som det blir när man tvättat fodralet blir det inte smutsen finns ju kvar i skumgummit när man blöter på.
Är det bomull i dynorna så lär det krympa ordentligt.
Färghandeln har ju speciellt rengöringsmedel och ibland även uthyrning av utrustning, tar ju bara några timmar att gå över allt.
Tack för snabbt svar.
Jag tror jag tvättar klädseln till stora dynan i maskin. Och överdraget med svart undersida gnuggar jag för hand (Jag har en grovdammsugare som tar vätska, skall leta efter bra munstycke)
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Uppföljning.
Jag har tvättat det stora överdraget i maskin (prog. handtvätt) med Y3.
Det gick bra förrutom att det inte blev helt fläckfritt.
Det gick även bra att få på överdraget på madrassen igen och nu ligger dynan och lufttorkar.
 
Toppen