• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvärställd bädd eller "vanlig" dubbelsäng?

F

F.d. 7867

Guest
Det här med att hitta rätt husbil är tamigtusan inte lätt! Vi vet på ett ungefär vad vi vill ha men velar lite kring det här med sängen.

De husbilar vi tittat på med längsgående dubbelsäng (som verkar vara vanligast) blir alla smalare från "lårhöjd" och neråt. Detta gillas inte, varför är det så?! Alltså har vi börjat titta på dubbelsäng som går på tvären, de är i alla fall jämnbreda, men det är så svårt att hitta det vi söker. Det ultimata vore längsgående enkelsängar med möjlighet att göra om till dubbelsäng men det verkar absolut omöjligt att finna i kombination med våra andra krav.

Två faktorer som vi inte är villiga att tumma på är att husbilen ska ha dubbeldinett, alltså plats för 4 personer och inte med varsin soffa bakom varje förar-passagerarstol. Jag hoppas ni förstår hur jag menar där :D

Det andra är att vi vill ha snurrbara pilotstolar, gärna även på förarplats vilket inte verkar vara helt vanligt.

Bilen får mer än gärna vara under 6 meter, men absolut under 6,5-7 meter och ha en lastvikt på >500 kg. Begagnade bilar är det vi söker då det är vår första bil, gärna med en prislapp mellan 200-400 000 kronor.

Finns denna bil överhuvudtaget som möter upp våra önskningar? :rolleyes:

/Sandra

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvärställd bädd eller "vanlig" dubbelsäng?

Det er flere punkter på den ønskelisten som ikke passer sammen:
Dubbeldinett og snurrbara pilotstolar - kombinasjonen finnes endast på LANGE biler. En mer vanlig kombinasjone i dag for korte biler er en halvdinett og snurrbara pilotstolar. 2 personer sitter i soffaen og to i pilotstolene ved bordet.

Enkeltsenger og under 7 meter gir lite plass til bad, kjøk og sitteplasser.

Mulig dere kan finne en bil med køyesenger og bad ved siden av sengen bakerst. Ser her endel franske, italienske eller spanske bilmodeller opp til 10 år gamle som mulige kandidater også innen budsjettet og lengden. Totalvekt 3500 kg og brukbar lastvekt eller total 3200 og for liten lastvekt.

Andre kreative løsninger finnes og, men det store flertallet biler i den lengden er enten alkover med hovedsengen over førerhytten eller biler med den dumme dobble sengen med smal fotende.

Anbefaler å søke litt på Wohnmobil- und Wohnwagen-Suche bei mobile.de slik at dere har en rimlig bra oversikt over hva som finnes med de begrensninger dere velger.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vändbar förarstol i kombination med dubbeldinett (antar att det menas två motstående soffor) blir ganska meningslöst, det går inte att sitta bra i förarstolen då, och är besvärligt att vända den. Vi har så, används aldrig. Passagerarstolen däremot fungerar, men används sällan. :)

F

F.d. 7867

Guest

Vändbar förarstol i kombination med dubbeldinett (antar att det menas två motstående soffor) blir ganska meningslöst, det går inte att sitta bra i förarstolen då, och är besvärligt att vända den. Vi har så, används aldrig. Passagerarstolen däremot fungerar, men används sällan. :)

Haha, glöm det där med snurrbara stolar, det är inte alls nödvändigt. Däremot står jag fast vid att jag vill ha pilotstolar :D

Toppen