• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvärnit

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Då och då händer det i trafiken att man av olika anledningar tvingas bromsa in kraftigt för att undvika en kollision. Förhoppningsvis mer sällan göra en riktig tvärnit.
Vad händer i en husbil när man tvärnitar?
Är det någon som har erfarenheter av en tvärnit?
Hur ska husbilen vara utformad och vad ska man tänka på för att inte själv skadas i husbilen av en tvärnit?
V-backen :rolleyes:

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025
Sv: Tvärnit

Packa ordentligt i skåpen och inte ha lösa prylar i bilen.( typ blomkrukor m.m. )

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Vi har gjort en checklista som vi "prickar" av innan start

Typ
Stödben uppe?
Taklucka stängd?
Gråvattendunken borttagen
Inga grejor lösa i bilen?
m.m

den kom till efter att kaffepannan rasade ned på golvet (givetvis full med sump)
den första gången vi for över Öresundsbron

Roffe

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Löst lock som sitter över vasken bortplockat. Har haft en del funderingar över det demonterbara bordet, lågt läge vid extrabädd. Har någon en bra lösning för bordet.

F

F.d. 29751

Guest

Jo tack jag har provat med en tvärnit. Skulle till bilprovningen för besiktning och jag skulle prova bromsarna för jag problem med dom varje vår och på bilprovningen säger dom at det är för att den stått en hel vinter och att jag skall broma mycket under färden dit. Jag gör en tvärnit och vad händer jo bordet hade jag glöm fästa så det kommer med en hiskelig fart men tar inte i något innan ryggen på förarsätet, vilken dj.... tur att jag sitter bältad.

F

F.d. 50069

Guest

Peppar peppar, så har jag under alla år endast behövt bromsa fullt en enda gång med husbil. detta hände 1990 då barnen fortfarande var små och satt .........inte bältade. För det fanns inga i sittgruppen.
Våra tre ungar satt alla i sittgruppen och ritate eller något liknande när en bil bara kör ut från en sidoväg. TVÄRNIT och ingen krock, men ungarna åkte under bordet och tvärstopp i nästa dinettsitts. Ingen av barnen gjorde sig illa det minsta men hur hade det gått om de hade stått i mittgången.........det törs jag inte tänka på.
Vi bytte husbil till en med bältade platser så fort vi kunde.
Återigen peppar, peppar så är det den enda gången och hoppas att det inte händer igen. (fast nu har vi inga barn med oss)
Sedan tror jag att de flesta som kör husbil tycker om att köra bil och därmed är duktiga på att läsa trafiken i förväg (förutseende)

Anders

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag sitter ju varje dag och tittar på annonser och ser med jämna mellanrum att en del har knivar på magnetplåtar i köket , hoppas att inte dom sitter där under färd .

Jag har tack och lov inte behövt nita än .

F

F.d. 2692

Guest

Har haft en näst intill tvärnit. Hade bara glömt en sak, kameraväskan låg i sängen. Denna for ner på golvet, men kameran klarade sig, tack och lov.
Därimot var det ganska oreda i skåpen. Efter detta skar jag ut i liggunderlägg uttag för alla glas och koppar som jag nu har i skåpen.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Bra idé det där med skydd som hindrar glas och koppar att fara omkring i skåpen.
Tack för den idén.
V-backen ;)

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Bra tråd. Husbilar skall/bör inte tvärnita. Håll avståndet är viktigt,helst mer än dubbelt.
Men jag vill bara påtala det som gör mig mest störd, är när
gäster(hustrun har lärt sig) får för sig att vandra omkring, då stannar jag direkt.
Situationen blir något ansträngd men det får man ta.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Hej
Bra tråd. Husbilar skall/bör inte tvärnita. Håll avståndet är viktigt,helst mer än dubbelt.
Men jag vill bara påtala det som gör mig mest störd, är när
gäster(hustrun har lärt sig) får för sig att vandra omkring, då stannar jag direkt.
Situationen blir något ansträngd men det får man ta.

Mina passagerare går alltid runt i bilen, de går ibland bak och lägger sig i sängen och vilar.

Piraten

F

F.d. 3088

Guest

Tror för min del att håller man avstånd, har god framförhållning, lagom hastighet, använder fantasin, skiter i mobilen, och inte har hunden eller katten i knäet och har ett lugnt körsätt slipper man tvärnita för det mesta:D

Gurra

F

F.d. 1997

Guest

* Alla lösa saker undanstoppade.
* Alla skåpsluckor stängda och säkrade.
* Kylskåpsdörren stängd och säkrad.
* Alkovstegen (om sådan finns) undanstoppad t.ex. längst framme i alkoven med ett täcke eller filt runt den för att skona inredningen.
* För att klara en tvärnit så borde det räcka med att skjuta fram bordet så långt som möjligt (beroende på bordets konstruktion). Men jag är övertygad om att detta inte räcker vid en krock. Därför borde bordsskivan hakas loss och stuvas undan. Kanske i alkoven? Kanske i badrummet?
* Alla dörrar stängda, även bodelsdörren.
* Alla yttre luckor stängda.
* Alla sitter bältade.

Husbilar borde klara tvärnitar utan större problem, men tyvärr är det bara ett fåtal husbilstillverkare/modeller som jag har "förtroende" för om olyckan är framme, då ställs det helt andra krav på t.ex. bodelskaross, inredning och planlösning.
/David

Senast redigerad av en moderator:

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Tvärnita i Beligen i sommras, med som vanligt överlast i bilen.

Blev överaskad på 90 väg som var ljusreglerad i korsningarna.
Koncentrationen låg i fokus på vägvisning, plötsligt blir grönt jätte rött.

Och korsningen är allt för nära, bromsplattan i botten.

Klara mig med mindre överträdelse i korset.
Ingen krock, backade lite in på rätt sida om ljusen.

Prylarna var kvar i bodelen, men garaget skramla det i.
"Bläckfiskar" är för klena vid dessa krafter, så det blev lite huller om buller där bak.
Stephan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Innebär det att man ska försöka stuva och fästa prylarna på väggen mot bodelen för undvika att de lossnar från sin upphängningar och fästen vid en eventuell tvärnit?
V-vacken ;)

F

F.d. 3088

Guest

Där fick någon lära sig att packa det tyngsta mot framstammen:D

Gurra

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Hej, vi kom körandes på rv 50 i Lindesberg i fjol , det var lite kö efter vägen så det gick lite upp och ner i varierad fart. :wideeyed:Då kommer det en "husbil" med utländska plåtar, han kör om oss och vad ser jag :wideeyed: , jo småbarn som hoppar i sängen längst bak, jag fick nästan en chock, vad hade hänt om han hade tvärnitat !!!!:wideeyed:Hoppas att inte behöva uppleva det igen. Mvh

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Där fick någon lära sig att packa det tyngsta mot framstammen:D

Gurra

Hej Gurra,
va inte så säker på det.
Ibland kan det vara värt att ställa en enkel fråga för att få lite uppmärksamhet på vad som faktiskt kan hända.
Har tittat in i många garage och sett hur det ser ut med tunga föremål på fel sida.
V-backen ;)

Toppen