• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Turistskatt

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Jag vill rikta uppmärksamheten mot en företeelse som kallas Turistskatt eller något liknande. Vi har under våra resor ibland annat Frankrike och Italien fått betala en turistskatt på en mycket blygsam summa utan att riktigt förstå varför den vissa campingar tar ut skatten och andra inte.
När senast var i Österrike på genomresa och uppsökte vi en camping som enligt CampingCard ACSI´s katalog tog 13 Euro (lågsäsongpris) så blev vi påförda skatt på 4:20 Euro. Vi går naturligtvis inte ”på knäna” för den summan, men vill ha en möjlighet att välja camping med avseende på pris innan jag står innanför grindarna, så att säga. Det är dock en höjning på mer än 30 % som jag inte vet när den tas ut och hur de kommer fram till.
Väl hemkommen så tillskrev jag både Österrikiska turistbyrån och Caravan Clubs kansli (som säljer CampingCard ACSI´s katalog med rabattkort) och bad om turistskattinformation. Turistbyrån verkade helt oförstående och svarade först mer allmänt att de inte kan påverka prissättningen och hänvisade till den lokala turistinformationsbyrån, och i ett senare svar att jag skulle ta kontakt med några olika organisationer i Österrike. Att de själva skulle undersöka saken föresvävade dem tydligen inte.
Caravan Clubs kansli tillskrev CampingCard ACSI som sin tur svarade:” Se sidan 9 i guiden, där uppger vi att turist- miljö- eller andra lokala avgifter ej är inkluderade.” Med denna brasklapp så friskriver sig således CampingCard ACSI.
Frågan som kvarstår är varför både CampingCard ACSI, Österrikiska turistbyrån och campningarna smyger med skatten och inte redovisar den öppet. Det är ju som att tillämpa en lokal moms som är hemlig tills man står beredd att handla.
//Conny

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Turistskatt

Märkligt att Österrikes Turistbyrå gav svävande svar.

Österrike har en turistskatt, som har namnet "Kurtaxe". En skatt som är en övernattningsavgift och gäller även för campingplatser.

Skatten beslutas på delstatsnivå och finns därför bara i vissa delar av Österrike. Skattens storlek varierar också från delstat till delstat, men skall alltid vara baserad på "per person" och överstiger sällan 1 Euro person och dag.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Kurtaxe tas även ut i många tyska städer längs nordsjö- och östersjökusten.
Det är en kommunal oförskämdhet att kassera på det viset. Jag brukar undvika
sådana platser och frågar först om sådana avgifter ska betalas. Vissa, men inte alla ställplatser på Rügen berörs bl. a.
Se dejure.org / Kommunalabgabengesetz

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Kurtaxe finns i många tyska och österrikiska orter. Det är ingenting campingplats/Ställplatsägaren behåller utan går till Kurverwaltung/Fremdenverkehrsamt.

Det är kommunen och inte den enskilda företagaren som beslutar om det.

F

F.d. 11346

Guest

Kurtaxe eller turistskatt tas ut för att finansiera tex rengörning av stränder,
livräddare, renhållning, vandrarvägar, särskilda cykelvägar, hälsocenter,och en del undehållning.
Samt att när man betalar kurtaxe så får man ett gästkort som ger rabatter på tex. Badhus, bergbanor, teater, och rabatt på dom flesta inträdesavgifter.
Så om man är några dar på ett ställe så brukar man alltid stå på plus.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

precis så är det. Inget som går i fickorna på hotell/pension/campingplatzägaren.

Och det är ingen skatt utan en avgift.

F

F.d. 25109

Guest

I Frankrike är detta en kommunal skattepålaga som beslutas av respektive kommun för att täcka kostnader för turism. Inget som den enskilda campingen kan påverka.

MVH

Toppen