• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tur med polis!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag har som dom flesta andra kört fort med snabba bilar och mc men klarat mig från böter, dom ggr jag blivit stoppad har varit vid vanliga kontroller och då har alltid polisen uppträtt korrekt.
Jag vill berätta om en händelse en bekant till mig var med om för många år sedan. Anna , ensamstående mamma med nio barn var på väg hem från Spanien efter en vecka i ett lånat hus, där hon och barnen plus en kompis till äldsta flickan 16år var med, yngsta barnet var 3 månader. Altså Anna plus 10 barn i en volvokombi med en släpvagn efter med packning. Utanför Jönköping blev bilen stoppad för fortkörning. Två poliser gick runt bilen och tittade in, så frågade den ena: Är det era barn? Ja sade Anna, då tittade polisena på varandra och sade: stackars människa, kör!
/Åke

F

F.d. 20998

Guest
Sv: Tur med polis!

Vill minnas att förr om åren så fanns ingen begränsning i antalet passagerare så länge som bältade platser användes i första hand och lastvikten inte överskredes. Detta är numera ändrat och det är max antal bältade sittplatser som gäller. Kul kommentar av polisen. :-D

F

F.d. 50069

Guest

Trevligt bemötande! Vardagsmänsklighet så som det skall vara:yes:

Anders

F

F.d. 29908

Guest

Sedan är det väl så att det finns både dåliga och bra poliser, precis som det finns bra och dåliga yrkesmän inom andra brancsher. Jobbade för några år sedan som civilanställd inom polisen, och jag kan säga att jag inte direkt har varit positivt inställd till polisen innan. Men där fick allt ompriotera mina värderingar. Jättetrevliga i 99 fall av 100, och man får insikt hur pressad arbetssituation dom egentligen har. Lätt att ha tyckanden utan att egentligen veta, spelar ingen roll vad man gör så blir det alltid ngn som ska gnälla.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vår dotter med sambo var på väg till oss från Jakobstad, mötte en polisbil som han inte obs! förren blåljuset blinkad till, de körde in på en parkerings plats och väntade tills polisen kom. Polisen frågade om han viste vad han gjort? Jo det gick lite för fort. Jo sa polisen 100 på 80 väg. Men det är soligt och alla hjärtans dag i dag så vi skriver inga böter åt dig, om du blåser 0 samt har körkort så är det bara att fortsätta:D

Ha de Paffw

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det räcker inte med att polisen tyckte att du körde för fort! Han måste ha bevis av kamera, radar eller laser. Så i detta fallet var han ute i ogjort väder.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Jag vill berätta om en händelse

Jag har oxå en kul grej som jag vill berätta.

Detta hände på det glada 70-talet när jag rattade en gammal Dodge Custom Royal -56:a.
Vi var på marknad i Dals-Ed och blev stoppade av "Farbror Blå" som tittade in i bilen med kommentaren.
"Ni får inte sitta fyra fram" en av er får sätta sig bak.
Mitt svar kom snabbt, det får inte plats någon mer bak det är ju redan 10st där.
Då får en gå ur och så blev det. Han tackade för sig och vinkade oss vidare.

Det skulle ha varit nu det:twitcy:

Jag körde inte mer än i samhället med alla dessa människor i och det var då som man kunde köra mellan alla stånden, så det gick inte så fort.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Den här tråden visar väl att somliga som valde polisyrket, gjorde alldeles rätt.
Calle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det räcker inte med att polisen tyckte att du körde för fort! Han måste ha bevis av kamera, radar eller laser. Så i detta fallet var han ute i ogjort väder.

Efterföljande med kalibrerad hastighetsmätare, traffipax, speed-control, mm tillsammans med polismans vittnesmål, är andra vanliga metoder.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Räcker det med en kalibrerad standard hastighetsmätare ? För skulle den kalibreras då däcken är ex. 3 mm kvar på och dom monterar nya däck med 8mm så ändras ju däckets diameter med 1cm = 3,14 på rullomkretsen som kan vara gränsen för böter eller inte .

Samt så får ju inte avståndet till den uppmätta bilen ändras något alls .

Men men som det är så visar ju hastighetsmätaren fel om man kör med originaldimension och kör man i 90 på mätaren så kör man iallafall inte för fort .

Jag har iofs varit en "stygg pojke också " för dom har klockat mej också men för hur mycket vet jag inte för jag hade snabbare bil än polisen .... Detta är långt över 20 år sedan så dessa dumheterna är väl presskriberade .

Nu kör jag med skallen och efter skyltarna samt "kör jag bil" när jag sitter bakom ratten och inte håller på med annat ....

Ha en go helg alla och imorgon blir det husbilstvätt :) .

F

F.d. 5106

Guest

Hehe... Jag lär bidra med lite kul också :

ca 30 år sedan : Jag och min Fiat 127 blev påkörda av en 142:a i en korsning, mitt i förardörren och b-stolpen, summan av det blev en igensvetsad förardörr eftersom låset och div annat "försvann" veckan efter åkte jag och en polare skidor i Österike, och summan av det blev en knäoperation och gips från fotleden till jumsken.

Ytterligare någon månad efter det så var jag ute och åkte i den igensvetsade 127:an, det gick ju bra eftersom jag ändå var tvungen att krypa in från passagerarsidan för att få med mig det gipsade högerbenet, vi hade också flyttat förarstolen bakåt nästan till baksätet och skruvat fast den där för att få rum med 189cm kropp och ett nästan rak-gipsat ben, OCH ! bilen hade handgas (Fiat 127 hade en handgas på instrumentbrädan)

Nåväl, viss blev jag invinkad i en rutinkontroll :swoon: det var flera bilar "inne" och jag stod längs bak i kön, en ensam polis gick fram och ville att jag skulle veva ned rutan ..

Nja.. det går inte sa jag genom ventilationsrutan.
Kan du öppna dörren då sa polisen.....
Nja.. det går inte heller sa jag...som du kanske ser... du får gå till andra sidan..
Polismannen gick runt och öppnade den dörren och tittade i baksätet..
Har du kryckor sa han ?
Jo , ...gipsat benet...
HAR DU GIPSAT BEN
shockkk.gif

Jo.....:eek:
Å DU SITTER I BAKSÄTET (nästan)
Jo....:eek:
Vart bor du frågade han
1½ mil bort
Då började han istället, likblek i ansiktet att viska..
vänd här nu och åk hem ...... direkt hem...
Sedan gick han med mycket snabba steg därifrån :p

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Räcker det med en kalibrerad standard hastighetsmätare ? För skulle den kalibreras då däcken är ex. 3 mm kvar på och dom monterar nya däck med 8mm så ändras ju däckets diameter med 1cm = 3,14 på rullomkretsen som kan vara gränsen för böter eller inte .

Samt så får ju inte avståndet till den uppmätta bilen ändras något alls .

"Kalibreringen" innebär att fordonet körs på en "rullande landsväg" och klockas. Det utfärdas ett intyg, med de värdena. Avståndet mellan fordonen bör också öka något under mätningen, sedan tror jag att avdraget (rabatten) ska vara 10 - 20 km/h. Det är mao en grov mätning där fortköraren får ganska rejäl rabatt men anses bättre än att inte rapportera alls.

Toppen