• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Tur det finns andra platser att resa till.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tur att det finns andra platser att resa till. Platser där man känner sig välkommen som turist och europé

Spenderar gärna min tid och mina pengar på andra platser än Palma.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tur att det finns andra platser att resa till. Platser där man känner sig välkommen som turist och europé

Spenderar gärna min tid och mina pengar på andra platser än Palma.

Palma är väl inte det lämpligaste resmålet med husbil, dessutom har vi blivit väldigt många, och en del vet inga gränser.
Vi kommer tyvärr att få se mer av detta på hårt belastade turistorter.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Menar du att det är bara sådana som åker husbil? ;)
Absolut inte, det kan ju krylla av unga inhemska husbilister på mallis som stör borgmästarens bild av Palma, men att sticka över dit på vintern för typ en weekend lär väl inte locka så jättemånga (?).

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här måste vi förhålla oss till! Det handlar inte om att vara välkommen eller inte. Det handlar om hur mycket turism olika samhällen tål. Turism är inte enbart av godo. Det finns idag en stor överexploatering av turism, också husbilar, på flera ställen i Europa. Det kan väl inte ha undgått någon? På populära orter har inte befolkningen råd att bo kvar. Fastighetspriser ökar, det blir fler turistbostäder, tomter och marker köps upp av investerare och blir turistbostäder, camping- och/eller ställplatser. Områden kan stå obebodda stora delar av året. Trycket på el och VVS, blir periodvis betydligt större än kapaciteten i befintliga produktions- och ledningsnät klarar av. Vatten och ibland el, ransoneras för lokalbefolkning och företag, till förmån för turism. Vägar och kollektivtrafik korkar igen i högsäsong, samtidigt som lokalbefolkning ska till och från jobb. Priser på livsmedel och de för sydeuropéer så viktiga restaurangbesöken, blir allt dyrare. Mycket BNP flyttas över från produktion till turism. Många jobb blir därmed säsongsbetonade, vilket innebär att man måste klara sig hela året på 4-8 månaders inkomst, vilket i sin tur ställer högre krav på sociala kostnader för samhället. Slitage på miljö och infrastruktur, som inte står i proportion till inkomsterna, mm mm. Listan kan göras betydligt längre.

Jag är inte pessimist, men jag är realist. Vi kommer att fortsätta köra husbil. Vi blir dock allt mer medvetna om vart vi åker och när vi åker. Vi blir också alltmer lyhörda för de signaler som ex Tompan refererar till i sin inledning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut inte, det kan ju krylla av unga inhemska husbilister på mallis som stör borgmästarens bild av Palma, men att sticka över dit på vintern för typ en weekend lär väl inte locka så jättemånga (?).
Det blir ju alltfler som har möjlighet att jobba på distans och gärna söker sig till sydligare trakter, jag kan tänka mej att sådana kan tänka sig
att hålla till inne i städer där det händer lite?

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Kan ju också vara att hotellägare mm tappar för mycket gäster som ligger bakom detta

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan ju också vara att hotellägare mm tappar för mycket gäster som ligger bakom detta
Det är nog tveksamt, Mallorca är ju ett av de resmål som har problem med överturism, så förmodligen är det snarare problem med utrymme och parkeringar inne i "storstaden" Palma. Men vad gör husvagnar och husbilar där överhuvud taget, det är ju samma problem i alla turiststäder.
Och vad jag har förstått är det problem med platser för camping på hela Mallorca, det kanske inte är något lämpligt resmål för husvagn och husbil alls? Våra stora fordon passar ju inte in överallt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns idag en stor överexploatering av turism, också husbilar, på flera ställen i Europa.
Ja, i år fick vi en chock på vår färd till Nordnorge. Redan veckan efter midsommar var det så många husbilar på E6 norr om Skibotn (på väg till Nordkap?) att jag tänket, aldrig mer!

Att vara där upp i slutet av Juni början av Juli har tidigare varit ett andningshål för oss som gillar tomma parkeringar och ställplatser osv.

Skall man fortsätta att åka husbil....det är inte som det var när vi köpte husbilen 2017.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, i år fick vi en chock på vår färd till Nordnorge. Redan veckan efter midsommar var det så många husbilar på E6 norr om Skibotn (på väg till Nordkap?) att jag tänket, aldrig mer!

Att vara där upp i slutet av Juni början av Juli har tidigare varit ett andningshål för oss som gillar tomma parkeringar och ställplatser osv.

Skall man fortsätta att åka husbil....det är inte som det var när vi köpte husbilen 2017.
Du kan du tänka dej hur det var när vi började 2007, då kändes det som att vi var ensamma med husbil här, och det fanns alltid plats, vart och när man än åkte!

Toppen