• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tunna eller tunga solceller?

Bananen58

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12966
Medlemskap
2025
Då vi skall montera solcell på bilen,och vill ha kvar så mycket lastvikt som möjligt undrar jag följande:
Är där någon större skillnad avséende prestanda mellan
tunna och normala solceller?
Vi har en Hymer B544-96 som där är kontakter för solcell i elektronikboxen,
men man måste väl ändå använda regulator?
Tacksam för tips från andra användare!
/Jan

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Tunna eller tunga solceller?

Hej!

Det är som det mesta i livet, en avvägning och personligt tyckande!

Gällande solceller så är vikt kontra effekt än så länge lite grann avvägt...
Ändrar sig förmodat framöver med ny teknik, men just nu lite åt, vikt= mer effekt.

Ang Regulator, så ligger de flest husbilstillverkare "ljusår efter"... En MPPT regulator är att föredra!

Se min åsikt & summering av solceller HÄR

Vänligen, Magnus

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, på en husbil bör du nog montera solceller med en styv aluminiumram för stadgans skull, och på ett enkelt sätt kunna få upp dem en bit från taket så de blir ventilerade på undersidan, men ändå stadiga i motorvägsfart.

M.v.h. JANKRO.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Förvånansvärt lågt pris på den panelen! Normalt är tunnfilmspanelerna mycket dyrare än "vanliga" paneler" samtidigt som de ger lägre effekt!

Att limma en sådan panel på ett husbilstak kan nog ge problem så småningom om något skulle hända med panelen.

Väntar man lite och absolut vill ha tunna paneler så kommer nog snart paneler som man kan rulla in i markishöljena. Det ser jag fram emot!

Jappe

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det hade varit något det. En 5X2,5 m solpannel som markis skulle ju greja laddningen under en grisblink. Man skulle ju sedan kunna bjuda grannarna på ställplatsen på laddning och få något kallt tillbaka som tack:) Detta vorje ju något för våra nanotekniker att snickra ihop med hjälp av grafen och andra kul material.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är ingen riktig tunnfilm. Jag testar just nu en liknande, dvs solpanel fastlimmande på en aluminiumplåt. Lätt och något flexibel. Jag har inte limmat den direkt på taket, eftersom det då inte går att byta. Se här! Intressant att se hållbarheten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Modulene i panelen som det lenket til er CIGS - ett av de tre alternativene for tynnfilm. Normalt produseres disse direkte på glass eller et plaststoff, glass med tynnfilm ser mye ut som silisium. Plast base er en mer krevende produksjon, men når de kommer litt lengre så vil også prisene kunne falle.

Regner med at CIGS modulene er på glass som er limt på aluplåten og over det hele er det lagt et lag lexan. Pr. i dag skulle dette være den billigste måte å produsere solpaneler med middels ytelse og lav vekt. Har sett spec på CIGS direkte på plast og en totalvekt for 240W på 7,5 kg - disse var 4,5 mm tykke og kunne bøyes 30 grader. Pris pr W for disse blir ennå en god del høyere en for CIGS på glass. En fordel eller ulempe for bruk av plast base er at det åpner for direkte produksjon av hele panelet. Fordel raskere produksjon, ulempe dyrere verktøy og mer risiko for et produkt som ikke fungerer.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Är det möjligt att ha en böjlig panel på bulan fram??
Den får inte plats någon annan stans.
Ja ev på sidan eller bak på bilen men ......
Carthago chic -05
Lämplig "dosa" för genomföring av 2 kablar från tak till bodel - bredvid radioantennen??

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visningar: 27

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man blir ju extemt beroende av att bilen parkeras med fronten åt söder, speciellt vår och höst när solen står lågt. Det ser ju ut som att det finns gott om plats på taket, köp hellre en eller två passande celler. :)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Jag också! :)
Till veckan hoppas jag att det ska bli installerat å klart.
Har mätt å funderat å planerat å klurat å sett på olika alternativ - så nu ........
Det blir den tunna - limmad på fronten mm.
Återkommer med resultat.
Önska mig lyckatill. :)

Toppen