• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tungviktare

F

F.d. 30087

Guest
Hej!

Är det krångligare att registreingsbesiktiga en tyskimport
som väger över 3500kg?
Ytterligare intyg som behövs?
Den tänkta bilen är 2007 årsmodell eller nyare.
Finns det andra nackdelar med en över 3500kg?
(förutom körkort före -96)

Mvh Tobbe

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Tungviktare

Jag fick köpa ett intyg från DEKRA.

Då bilprovningen krävde intyg på Bromsar, Buller och stöldskydd till den ringa kostnade av 5000:- ;) Och detta krävdes då bilens totalvikt skall vara 4100 kg.

Enligt bilprovningen gäller detta alla fordon över 3500 Kg, men ring en ingenjör på bilprovningen för att dubbelkolla. vad jag utläst av flertalet svar så varierar detta beroende på var i landet man är..

/Freddy

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Tog hem en Niesmann Flair 09:a på 6,7ton tot vikt för två år sen, inga extra intyg behövdes p ga att bilen var helfordonsgodkänd. MEN, det var mycket viktigt att E numret fanns på id plåten som satt på bilen, reg bes+vägning, o saken var klar.

Hejs

Claes 105

F

F.d. 1179

Guest

När jag skulle registrera och besikta vår Dethleffs 6970 på 4000 kg från 1998, var det massor av olika bud om vilka papper som behövdes. På DEKRA tyckte de att jag skulle kolla med den som faktiskt skulle besiktiga bilen. De menade att reglerna var så oklara att det skiftade från station till station. Jag fick naturligtvis köpa papper från dem, men det kunde vara helt i onödan. Nästa problem var att det inte går att komma fram till de enskilda besiktningstationerna. Man hamnar hos samma riksenhet.... Och även där hade man ingen koll! Men jag hade tur och fick besiktningstid i Strängnäs och de var en av de få stationer som hade kvar sina direktnummer till stationen. Tre minuter senare hade personalen där kollat mina papper på bilen via den e-kopia som tydligen fanns hos trafikverket. Detta gjorde att jag sparade massor av pengar och ännu mer tid. Besiktningen i Strängnäs är Superbra!, vilken service! Väl där fick jag massor av tips av besiktningsmannen.

Toppen