• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tung lastbil till Pb2?

F

F.d. 4018

Guest
Har letat information i ämnet på internet, men hittar inte svaret på
frågan: Hur många passagerare rymmer en Pb2? Följande text är
tagen från Transportstyrelsens hemsida:

Antalet passagerare

Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för.
Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Men Trafikverket har föreskrivit om undantag från regeln i vissa fall:

* Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och
bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil , om bilen tagits i
bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat
lämpligt fast monterat säte.

Min buss är registrerad för 4 passagerare, men den har 7 sittplatser.
Från texten ovan kan man ju då slå fast att det är OK att åka 7
personer i bussen.

Om jag skulle omklassificera den från lastbil till Pb2, vad gäller då?
Fortfarande 7 personer, eller vad? Någon som vet?

Bästa hälsningar,
Janne S.

 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

du kan säkert regga upp antalet pass det gjorde jag fick med 2 till som åkte baklänges men utan bälte. Den stora nackdelen blir dyrare skatt från tung lastbil till pb2
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Åkplatser + sovplatser ex 7 åkplatser och 7 sovplatser så blir det 7+ förare i papperna
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Tack, Janase,
Är du säker på det här med skatten? Dessutom, bussen blir skattebefriad år 2013 (årsmodell 1983). Då skulle detta inte spela någon roll längre, eller hur?

Janne S.
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Tack Cityliner,
Jag har 4 sovplatser och 7 sittplatser, hur blir det då? (lite oförstående *L*)
Janne
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Tyvärr blir det bara 4 då, du ska kunna "bädda ner" samtliga passarerare
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Aha..... så en viksäng eller en luftmadrass på golvet räknas inte.....är du säker? (svensk byråkrati utan motstycke....)
Janne
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Jodå, en säng typ hängkoj eller dyligt skulle säkert räknas in, du bör nog åka till bilprovningen och förklara att du vill ha uppgraderat passagerarantalet och fråga vilka typer av bäddar de accepterar, borde ju funka med madrass på golvet med.
Min ville jag ha som tung LB men då ska det vara lastutrymme från golv till tak i någon del, vilket jag saknade, 16 kbm lastutrymme under (1 meter högt) var inte nog för att klassas som LB, Blev PB2 istället men det var ju ok ändå, blev ju inga större skillnader i skatt o förs. När jag regade om min så hade jag 15 sovplatser o 8 åkplatser, den blev då godkänd för 8 passagerare + föraren, dvs 9 pers.
Det får dock inte vara tvärtom.
Lite lustiga regler gäller ang bilbälte mm så är du nyfiken kan du maila mej så kan jag hjälpa dig med vad som gäller.
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Dela gärna med dig av din kunskap beträffande bältesplatser. Det är säkert fler än jag som är intresserade. I min buss finns som sagt 7 sittplatser, men bara förarstolen och den andra stolen fram har midjebälten, i övrigt finns två fåtöljer utan bälten, och en längsgående soffa med plats för tre personer, utan bälten.

I övrigt, tack för dina tips, skall prata med Bilprovningen så får vi se vilka besked jag får. Det är lite komiskt det du berättar om krav på lastutrymme för tung lastbil. Min buss byggdes med ett garage under sängen bak, men det var inga problem att få in den som tung lastbil.

Må så gott!
Janne
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Om jag är korrekt informerad så ska fordonet uppfylla de krav som gällde 1983 för bälten i personbilar då ditt fordon är från 1983. Mer om detta här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/201906

Får du en besiktningsman som följer reglerna till punkt och pricka så kan du inte köra med fordonet lagligt efter det att fordonet blivit omreggat till PB2,
då du bara har midjebälten fram.

Egentligen ska du ha trepunktsbälten fram på bägge platser för att få den godkänd för 1 passagerare. Efter det tittar man på främre sittgrupp. Där räknas roterbara säten som framåtriktade och ska då således först ha en godkänd bältesinstallation innan man tittar på övriga platser. Sedan kommer bakåtriktade, vilket du saknar. Efter det längsgående platser, där har du en soffa som ser ut till att vara längre än 1350mm och enligt reglerna ska denna vara försedd med godkänd bältesinstallation för att få tillgodoräknas.

Detta enligt reglerna alltså, hur det sedan blir i verkligheten är en annan fråga. Jag gissar på tre passagerare efter en ev. omreggning till PB2. . .
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Ok, med risk att detta spårar ut i en rejäl disk så gäller regelverket då fordonet togs ibruk, dvs i ditt fall 1983, Det finns inget krav på bälte, vare sig 2 eller 3 punksbälte 1983.
Kan också se i Davids svar en länk som meddelar ett datum som inte heller stämmer.
Tunga fordon som tagits i bruk from. 1/1 2005 har bälteskrav.
Även om du regar om ditt fordon till PB2 så gäller nybilsreg.datum och du behöver således inte ha några bälte.
Eftersom PB2 inte fanns 1983 så gäller fordonets ursprungliga krav.
Detta innebär att du automatiskt har dispens.
Att sätta dit åtminstånde midjebälte är väl kanske att rek av säkerhetsskäl ändå.
Passagerare som åker baklänges eller i sidled undantas från bälte överhuvudtaget.
Kolla med bilprovningens tekniska kontor, dom brukar dessutom vara hyggliga på att berätta vad som gäller ute på stationen, jag har själv råkat ut för besiktningspersonal som haft annan uppfattning än tekniska kontoret, har dock rättat till sig snabbt då stationschefen ringt upp o kollat.
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Tack, David och Cityliner!
På måndag skall jag ta kontakt med Tekniska Kontoret på Bilprovningen, så får vi se vad dom säger. Dessutom får jag ta kontakt med Transportstyrelsen för att försöka få reda på om fordonsskatten ändras märkbart vid omklassificering till Pb2. Jag utgår ifrån att skattebefrielsen efter 30 år gäller såväl lastbil som Pb2. I så fall talar vi om en eventuellt högre skatt under de närmaste två åren.

Bästa hälsningar,
Janne S.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Japp, 30 år så blir det skattebefrielse, PB 2 är strax över 5.000:-/år, samma för din som för min oavsett om det skiljer några ton.
Min blir veteranare till årskiftet :):)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Har min Frankia I800 som Lb (4500 kg) Kostar 2400:- skatt helår.

Typar jag om den till PB 2 blir det den fasta skatten som alla PB 2 har på ca: 5100:- helår.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Så här har jag tolkat reglerna efter de samtal som jag haft med besikningsingenjörer:

Ok, med risk att detta spårar ut i en rejäl disk så gäller regelverket då fordonet togs ibruk, dvs i ditt fall 1983,
Så har jag också uppfattat saken.
Det finns inget krav på bälte, vare sig 2 eller 3 punksbälte 1983.
Jo, för PB men inte för andra fordonsslag.
Kan också se i Davids svar en länk som meddelar ett datum som inte heller stämmer.
Tunga fordon som tagits i bruk from. 1/1 2005 har bälteskrav.
Se denna länk, VVFS 2003:22 sidorna 179-180.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf
Även om du regar om ditt fordon till PB2 så gäller nybilsreg.datum. . .
Så har jag också uppfattat saken.
. . .och du behöver således inte ha några bälte.
Eftersom PB2 inte fanns 1983 så gäller fordonets ursprungliga krav.
Detta innebär att du automatiskt har dispens.
Här har jag uppfattat det som om "lastbilen/bussen", vid omregistrering till PB2, ska uppfylla de krav som gällde för personbilar, i detta fall 1983, med avseende på säten och bältesinstallationer.

Fordonsslagsklassen 2, för personbilar fanns som du skriver inte 1983, inte heller fordonsslagsklassen 1 fanns då, om jag minns rätt, däremot fanns fordonsslaget Personbil där PB1 och PB2 numera "ingår".
Att sätta dit åtminstånde midjebälte är väl kanske att rek av säkerhetsskäl ändå.
Håller fullständig med, även om det är lagligt i vissa fall att åka utan bälten så hjälper inte det vid en krock. Enligt besiktningsingenjör, åter igen så som jag uppfattat saken, så ska man kunna lita på de bälten som finns i ett fordon och då kommer kraven på bältesinstallationen in i bilden med allt vad det innebär.
Passagerare som åker baklänges eller i sidled undantas från bälte överhuvudtaget.
Detta beror på fordonsslag, när fordonet tagits i bruk och längd på soffan/sofforna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Nu har jag haft kontakt med Bilprovningens tekniska avdelning och fått veta vad som gäller:

Däcken måste vara godkända för 120 km/tim. Det betyder att däcken skall vara märkta med bokstaven L (eller högre, d v s M, N osv)

När det gäller bilbälten så kan man vid omklassificering välja mellan lastbilsdirektiven och personbilsdirektiven för årsmodellen i fråga. Det betyder för min del att inga bälten behöver monteras, eftersom lastbilar av årsmodell 1983 inte har några krav på bilbälten. Personbilar 1983 däremot, har krav på trepunktsbälten, men detta är alltså oväsentligt i sammanhanget.

Antal passagerare: Det skall finnas en rimlig proportion mellan antalet passagerare och antalet fasta sängplatser. Det betyder t ex att en bil med 6 sängplatser (alkov, dubbelsäng och bäddbar dinette) kan registreras som Pb2 med max. 6 passagerare. Föraren räknas dock inte, så i exemplet ovan blir det 7 personer.

Tack, alla ni som har bidragit med er kunskap i den här tråden.

Janne S.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tung lastbil till Pb2?

Klara besked !! e alltid bra.
Glömde påminna om en skitsak som bilprovningen gärna hänger upp sig på.

Dina lastbilsskyltar (stripes) som du har bak som markerar att det är en lastbil måste bort innan du regar om, vet en som fick ombes pga av att skyltarna satt kvar när han åkte in o regbesiktiga.
 
Toppen