• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil/Österrike = krångel

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
1. Vignetteskylten hos bensinstationerna betyder inte att det finns GO-box.

2. När jag äntligen hittat ett ställe som sålde tog proceduren för 1 (en) husbil 20min.
Då hade en kund före stått där nästan lika länge. Hennes bensinkort fungerade inte.

3. Expediten påstod att mitt internationella reg.bevis inte var internationellt. Hon kunde
i nte svenska sa hon. Jag pekade åt henne var reg.nr mm stod.

4. Gav henne EuroShellkortet, hon knappade o knappade, drog kortet, funkade inte.

5. Statoil, Preem, Visa Travelcard, Mastercard. Inget fungerade. Då hade jag ändå
betalat drivmedel med Mastercard i samma kassa. För varje korttest skulle hon ha
reg.beviset och knappa knappa igen. En yrkesförare bakom var nära sammanbrott.

6. Erbjöd henne då kontanter, djupt hål i kontantreskassan. Kostade 85 EUR från gräns
till gräns och tillbaka. Hon fick 100 EUR som hon lade åt sidan, knappade igen och
satte igång med att stämma av kassan medan datorn jobbade. Tog nära 10 min.

7. Jag var antagligen inte någon bra bilförare första kvarten efter den prövningen.

AVSLUTNINGSVIS: Aldrig mer Österrikes motorvägar med min husbil.

F

F.d. 11203

Guest
Sv: Tung husbil/Österrike = krångel

Hej om man nu skall ta sig igenom Österike med tung husbil kan någon i HBK ge några tips på resväg och slippa krångel med box och höga kostnader
mvh deicer

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Med tung lastbil är det svårt att ta sig fram i Österrike utom på motorväg, det finns många ställen och vägar med maxvikt 3,5 ton.

F

F.d. 24280

Guest

Nja,visst kan det vara det,men å andra sidan så ser man väldigt sällan tyngre ekipage på motorvägen och då betyder det i mina ögon att dom tar andra vägar än vi.Ex.vägen till Graz trafikeras det sällan av lastbilar..Vi åker från Liezen till Graz motorvägen med påföljd att man måste betala.Dom åker från Liezen vägen över Muhr and brück också till Graz men slipper betala dyra motovägsavgifter(inte för mig).Så nog finns det alternativa vägar..kanske lite långsammare..men å andra sidan Har Vi bråtom....:music-icon:

Toppen