• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tullare på Autoban!!!!

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
I dag blev vi förvånade på väg hem på A1 söder om Hamburg.
På en Auto Hof stod en Tysk tullbil några km senare var han i baken på vår h:b och följde troget efter när vi körde om lastbilarna. När vi kört någon mil så körde dom om och det blinkade i baken på Tullbilen "FOLLOW MI". In på nästa Auto Hof 2 st Tyska tullare steg ur och började prata Tyska med en infödd "Ölänning", om var vi varit och var vi var på väg, se pass och vems bilen var.
Har ni blivit stoppade på detta vis? Dom sa inte varför och vi erbjöd att komma in i bilen.

Att en Fransk tullare stannade oss efter att vi lämnat Spanien och frågade var vi var på väg till kan jag förstå men Tysken hade förmodligen tråkigt. Någon som Vet?????
"linkan":confused::confused::confused:
PÅ väg till solen och vindarnas ö

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Tullare på Autoban!!!!

Vi blev en gång stoppade av slovensk polis precis när vi skulle lämna en tätort vi varit in i och tankat. Uppenbarligen följde dessa ej samma regelverk som den svenska polisen gör. Mona blev direkt uppmanad att kliva ur bilen och jag fick plocka fram all dokumentation samt uppmanades att öppna alla ev. låsta utrymmen. Därefter blev även jag utvisad tämligen bestämt. De genomsökte hela bilen. När jag skulle hämta en jacka i bilen blev jag bryskt tilfrågad om jag inte hade förstått att vår bil inte var tillgänglig för oss innan de gjort det de skulle.
När de var klara frågade jag vänligt vad detta handlade om men fick en skarp tillsägelse om att detta definitivt inte var något som angick mig.
Vi styrde vår resa direkt norrut, var väldigt fundersamma och kände oss faktiskt lite smått kränkta, men skakade av oss detta ganska snabbt
Skrattade åt stolligheterna och skojade om att vi kanske skulle slå oss på att erbjuda charmkurser åt den slovenska polisen.
All detta, som hände för fem år sedan, har nästan ramlat i glömska men dök upp igen då jag läste detta.:)
//Kjell

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Detta är rutin av tyska tullen. Händer mer frekvent i närheten av gränser när man kör in i Tyskland, men kan även förekomma i inlandet.

Det gäller mest knark från väst och tobak och sprit från öst.

Tror Sverige har samma rutin men kanske inte så utbrett.

/M

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Blev stoppad på väg norrut från Hamburg för ett par år sedan i husbil. Satt ensam fram när de såg mig på en påfart. Kom snart ifatt mig och körde en stund jämte och kollade in mig. Sedan framför och Follow me tändes. När vi stannat och min fru som sovit där bak kom fram så var de inte intresserade av leg och bilpapper längre.

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029

Hej, måste även ett eventuellt kassaskåp låsas upp för tullare?:confused:
Vad händer om bilens ägare vägrar att låsa upp kassaskåpet?
Någon som vet?
Det något som jag verkligen funderar över och hoppas få svar på i denna tråd, tack på förhand

F

F.d. 25109

Guest

Hej, måste även ett eventuellt kassaskåp låsas upp för tullare?:confused:
Vad händer om bilens ägare vägrar att låsa upp kassaskåpet?
Någon som vet?
Det något som jag verkligen funderar över och hoppas få svar på i denna tråd, tack på förhand

De har rätt att kolla allt utom diplomatfordon.

MVH

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det var den fria rörelsen inom EU med förbud för rutinkontroller vid gränserna! Det skall finnas ett rimligt motiv för tullkontroller.
Visst är det bra att stoppa kriminalitet, men det tycks inte finnas mycket av "intelligence" bakom de kontroller som beskrivits ovan. Eller?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi är båda förvånade att vi aldrig blivit stoppade under våra färder i Europa. Det är ju lätt att stoppa undan lite här och var i husbilen. Vi har kört ca 5.000 mil i centraleuropa.

eu.JPG

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Det kanske kan bli problem med öl som handlats vid gränsen och där man fyllt i en utförseldeklaration för att slippa panten på burken. Om man då blir kollad på väg söderut kan det ju ses lite märkligt.
Fast egentligen är den lokalproducerade ölen bättre så då blir det ju inget problem. :twitcy:
EssoJ

D

Deleted member 11118

Guest

Vi är båda förvånade att vi aldrig blivit stoppade under våra färder i Europa. Det är ju lätt att stoppa undan lite här och var i husbilen. Vi har kört ca 5.000 mil i centraleuropa.

Visa bilaga 82820

Du har ju missat det viktigaste Kenth, södra Frankrike och staden Cognac. 5.000 mil och missar det viktigaste. :twitcy::twitcy:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det är inte helt ovanligt med tullkontroller på vägarna här heller, det händer då och då att de följer efter en bil som kört av Grenå färjan (antagligen likadant vid alla färjelägen) för att stoppa den en till två mil senare.

I de allra flesta fall är det inte några slumpartade kontroller utan det är efter tips från tullkollegor i andra EU länder.

Den organiserade smugglingen är omfattande så för min del får de gärna ha de här kontrollerna.

F

F.d. 55319

Guest

Vi har varit med om en kul grej i Italien.Vi körde ut från en mindre väg från en ställplats,ut på huvuvägen.Då såg vi en tullbil i korsningen,som stod och kollade. Efter en stund kom dom ikapp och ut med stoppskylt.Jag tänkte att nu blir det vägning m.m .Vi stannade och den ena tullarn gick direkt till bakre garagedörren som stod vidöppen,det såg jag DÅ. Han stängde dörren,jag sprang dit och låste med nyckel. Allt var frid o fröjd,dom gjorde en u sväng o viftade med ett leende på läpparna.Ingenting hade ramlat ut så vi var tacksamma att dom märkte att dörren slog ut i kurvan.:

F

F.d. 29925

Guest

Visst är det så, svenska tullen har tom egen personal som tipsar om stora inköp.
Med hjälp av regnr. är det sedan lätt att låta syndaren köra nästan hem.

Blev själv omkörd av en tullbil i Göteborg och denna bil hade stoppat en tungt lastad skåpbil strax innan Göta. Körde förbi just när man öppnade bakluckorna och det såg rätt packat ut.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För ett antal år sedan fick jag tillbaka en utombordare, vilken två unga män från Tröndelag hade stulit från min båt. Ungdomarna försökte köra hem till Norge via en väg utan tullstation klockan 2 på morgonen och togs av en tullpatrull efter vägen.

Raskt jobbat! Jag fick besked om att motorn var återfunnen samtidigt som jag gjorde stöldanmälan.

aake

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Nya operativsystem, förstår jag. Här gäller msdos

Toppen