• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tull, vid resa via Andorra

F

F.d. 29819

Guest
Efter en vinter i Spanien skall vi återvända norrut, och eftersom man är en: "Snål och fattig" dalmas har vi en del vin med på resan.
Tänkte åka via Andorra, MEN, det går rykten på byn att det kan bli problem med förtullning vid gränsen mot Frankrike.
Är det någon i klubben som har någon fakta i detta ämne?
Vin är verkligen prisvärt i Spanien, därför är det synd att råka ut för någon överraskning.
Hälsningar Lars-Åke

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Tull, vid resa via Andorra

Allå!

Vår erfarenhet är nog, från Andorra till Spanien är det stenhård kontroll vid gränsen, däremot från Andorra till Frankrike är den obefintlig. Ej heller haft eller hört det varit några problem köra in i Andorra.

Vänligen Kjell

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tull? Har jag aldrig sett där uppe:confused: Kan det va nåt nytt påfund:oops:

Y

Yjons

Guest

Vår erfarenhet, dock för femtontalet år sedan var att kontrollen till Frankrike var noggrann. Som det mesta kan ju detta ha förändrats men jag kan inte påminna mig att någon speciell kontroll till Andorra från Spanien förekom. Andorra är väl någon form av "skattefriområde" fortfarande så det är kanske skäl att undersöka närmare innan man ger sig iväg.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Pratade med min (franske) granne. Han var i Andorra förra veckan. Körde in via Spanien och ut via Frankrike. Tullen in i Frankrike tog konsekvent var tredje bil åt sidan för kontroll. Han blev utvald. Trots lite för mycket av både sprit och framförallt cigaretter lyckades han snacka sig ur det hela utan påföljd.
/Bertil

Toppen