• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tull på husbil från Tyskland??

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Efter att vi har köpt en husbil i Tyskland fick jag i veckan ett brev faktura på en tullavgift på 19 Euro. Blev förvånad eftersom jag trodde att det inte finns några tullavgifter inom EU. Fakturan kommer från Hauptzollamt Hannover.

Nu är det ju ingen stor summa så det spelar ju ingen större roll men jag har aldrig läst eller hört om att någon betalat tull på husbilsköp inom EU, någon som råkat ut för detta?

/Håkan

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Tull på husbil från Tyskland??

Köpte du en begagnad 6månader och 600mil så betalde du väl för bilen ink moms 19%.
Köpte du ny ska du ju bara betala svensk moms

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Bilen är ny vilket innebär att jag betalat svensk moms men frågan gäller om jag ska betala tullavgift.

/Håkan

J

Jarn

Guest

Nej, du skall inte betala någon tull inom EU.
Det är inte fordonsskatten de menar? Sedan 2010 är det en lag i Tyskland att man måste betala en månads fordonsskatt när de utfärdar exportskyltarna.
Den dras alltid från ett giltigt bankkonto i Tyskland och går ej att betala kontant, så därför brukar det av praktiska skäl belasta säljaren.
Kanske han vill få dig att betala det.

Å andra sidan kommer inte den räkningen från Zollamt, så något lurt är detta.
Tycker inte du skall betala det utan närmare förklaring från dem.
Återkom gärna här vad det handlade om.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

OK, om jag fattade rätt så var det skatten jag betalde till en automat, tror det var ca 30 euro.

Jag försöker kontakta Zollamt Hannover för att få reda på vad det är avgift.

/Håkan

F

F.d. 50506

Guest

Det är fordonskatten för en månad i Tyskland, precis som Rolandn skriver.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Tycker bara det är lite märkligt att de kallar skatten för tullavgift.

Jag har kontaktat tullverket och bestrider fakturan med orsak att det inte ska finnas några tullavgifter inom EU, blir spännande att se vad jag får för svar.

/Håkan

J

Jarn

Guest

Jag har kontaktat tullverket och bestrider fakturan med orsak att det inte ska finnas några tullavgifter inom EU, blir spännande att se vad jag får för svar.

/Håkan

Hej Håkan, nu har det gått en tid, fick du någon klarhet i vad kravet var för något?

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

/Håkan

Hej
"Hauptzollamt" har tagit över registreringen av fordonsskatten i år från "Finanzamt".
www.zoll.de/DE/.../Kraftfahrzeugsteuer/kraftfahrzeugsteuer_node.htm
Mvh Klas

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hej Håkan, nu har det gått en tid, fick du någon klarhet i vad kravet var för något?

En kompis till mig som är född i Tyskland läste igenom handlingarna jag fick och förklarade för mig att det handlade om en skatt. Eftersom summan var så låg så betalade jag in pengarna och tänkte inte så mycket på det sedan.

/Håkan

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Körde du hem den med tyska exportskyltar så måste man betala tysk vägskatt för hemresan genom tyskland. Jag tog hem en personbil förra månaden och fick också denna avgift även säljaren lät meddela att denna skulle komma.

Toppen