• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tuff pippi!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tuff pippi!

Tackar Ludde

Underbart! En väldigt fin filmsnutt. Jag har själv matat fåglar i handen. Det är en härlig upplevelse med en speciell känsla.

Bennie

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja, blåmesar är tuffa, men får ändå alltid ge sig för nötväckorna.
Mesar är faktiskt mycket lätta att få så pass orädda att de äter ur handen. Knepet är att erbjuda något riktigt frestande (exempelvis krossade nötter) i handen genom ett hål i en vägg så att fåglarna slipper se människans framåtriktade rovdjursögon. Jag tror att vi är tämligen lika ugglor i mesarnas ögon. Så snart fåglarna har vant sig vid att äta ur handen brukar det gå bra att ställa sig ute på ungefär samma plats omaskerad.

Här ett par gamla blider tagna med en liten fickkamera. Numera låter vi fåglarna äta i fred:
Bild 1 (Large).JPG

Kopia av CIMG0021.JPG

CIMG0022.JPG

aake

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Väldigt tjusigt filmat men denna pippin är nog ännu tuffare/orädd eller skall man kalla galen ...
(skippa reklamen ..)
Parrot vs. Cat epic Food-Fight ! - YouTube

Våra katter hade stor respekt för större papegojor som moluckkakaduor och större aror. Denna i övrigt självsäkra siameshanne tordes inte göra annat än gnälla när denna grönvingade ara (Ara chloroptera) kände på kattens öra. I yngre år hade vi en stor kakadua som stod långt över katterna i hackordning.
Jag skulle tro att katten och den gulpannade amazonen i filmsnutten är uppväxta tillsammans. Ingendera arten använder något kraftigare våld trots att det handlar om mat. Papegojan nyper lite försiktigt i kattens öra och katten slår inte mot det ömtåliga fågelhuvudet utan mot den välskyddade fjäderdräkten, uppenbart mer markeringar än någon riktigt skarp konflikt. Men papegojan backar till slut och lär sig nog att man inte bör ta mat för en hungrig katt. Även när vi har haft hund och katt så har det blivit bråk när något av djuren ätit ur det andras matskål, men även då mest oväsen och aldrig några skador.
img206 (Large).jpgimg207 (Large).jpg

aake

Senast ändrad:
Toppen