• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tryggare under Markisen

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tryggare under Markisen

Snacka om sjösjuka brrr vill ej tänka tanken att åka i de böljorna.
Då är det bättre med böljorna som finns tryckta på markisen./susanne
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Tryggare under Markisen

Måste nog åka på krysning, trodde det bara var tråkiga party
bosse b som tycker det är lite småmysigt att hoppa fallskärm och flyga med Ragge:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Tryggare under Markisen

Har länge haft en tanke på att hustrun och jag ska ta en kryssningsresa i Karibien. Men efter att ha sett det här så kommer jag nog att undersöka väder- och orkanprognoser noggrant innan. Om det nu överhuvudtaget blir av!

Hälsn. S-E i E-tuna
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tryggare under Markisen

Det måste vara ett mycket stort misstag av kaptenen på kryssningsfartyget att överhuvudtaget ge sig ut och påbörja en resa i det vädret. Kaptenen måste ha missat att kolla alla väderobservationerna eller också var det en obegåvad chanstagning.
Man kan undra hur det såg ut ombord när de till slut kom fram till en kaj. Bord och stolar m.m. kan ha slagits sönder och samman. Människor kan ha skadats. Tänk bara på att sitta i en rullstol, som är ganska vanligt förekommande på kryssningsfartyg, under sådana omständigheter och med den sjögången.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Tryggare under Markisen

Ytterligare en sak som gör att jag får vatten på kvarn att båtåkning är livsfarligt, om ni ursäktar metaforen. Tycker att det är hemskt med gungande båtar ute på djupt vatten trots att jag är simkunnig och rent förnuftsmässigt vet att båtar mycket sällan går under.

//Agneta
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tryggare under Markisen

Finns det någon artikel att läsa om detta? Man blir ju nyfiken och undrar hur det gick för dom stackars passagerarna. Dom lär nog inte boka en ny kryssning på ett tag iallafall...
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tryggare under Markisen

Här har jag hittat en film från insidan båten...för mig ser det ut som en skräckupplevelse i kubik...det är på spanska men bilderna talar för sig själva. Det var nog många som skadades.

YouTube - Voyager in Cyclone Valentina (inside)

Detta verkar ha hänt den 14 november 2005. Jag hade aldrig hört talas om detta innan. Här är ytterligare några filmer:

YouTube - Voyager of the Seas - Storm in Mediterranean

YouTube - monster wave

YouTube - cruise ship in hurricane

En utredning om detta på engelska:

http://www.waveworkshop.org/10thWaves/Papers/Cavaleri_Bertotti_Voyager_paper.pdf

Här står mer:
Voyager Damaged by Heavy Seas - Topic Powered by Eve Community

Om man läser verkar det som att det inte är en tillfällighet att både denna båt och två veckor tidigare systerfartyget hamnade i den här situationen. De var tydligen inte byggda med avsikt att röra sig i så stormiga områden.
Det som hände var tydligen att den vågen som slog sönder fönsterrutorna på bryggan orsakade att elektroniken slog ut och två motorer stannade. Tydligen fick besättningen till sist igång motorerna igen, och båten kunde gå in till närmsta hamn (Sardinien). Båten var på väg från Tunisien till Barcelona. Från början var den byggd och avsedd att bara gå i lugnare vatten i östra medelhavet. Ägaren gick i konkurs sju år efter att båtarna byggdes. De såldes och de nya ägarna körde med denna båt och systerfartyget i betydligt farliga vatten än östra medelhavet.

/Annette
 
Toppen