• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckvattenpump inför vintern

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej! Hur tömmer jag pumpen på bästa sätt inför vintern, bilen kommer att stå kallt iett förråd.
Det är en Shurflo pump.
Mvh Fenix
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja väldigt svårt att få ut allt vatten blir ju ett stort tryck av is plastdetaljer går ofta sönder. Det har jag erfarit flera gånger, jag vet inte om utspädd sprit etanol eftersom metanol är giftigt och helst utan tillsatser som kan påverka vattenkvaliteten borde ju gå att spola igenom systemet och man ju köra lite rundgång så att man häller det tillbaka i tanken och kanske fyller på med mer sprit.
Pumpar blandare duschandtag är väldigt utsatta även filter kan spricka. Sen blir det vatten ut på golven när det smälter.
Saltvatten kan ju fungera men finns det något som kan rosta även rostfritt så kommer det bli problem.
Jag vet inte hur det är med glykol finns ju flera sorter åtminstonde en är giftig. Plast är ju inte ett tätt material det tar ju upp kemiska medel.

Ai säjer:
**Glycerol**, även känt som glycerin eller 1,2,3-propantriol, är en sockeralkohol med många tillämpningar inom olika branscher, inklusive livsmedel, kosmetik, medicin och industri. Här är en översikt över de viktigaste fysikaliska och kemiska egenskaperna hos glycerol:

### 1. **Kemisk struktur och egenskaper**
- **Kemisk formel**: C₃H₈O₃
- **Molekylvikt**: 92,09 g/mol
- **Smältpunkt**: 17,8 °C
- **Kokpunkt**: 290 °C (vid 760 mmHg)
- **Densitet**: 1,261 g/cm³ (vid 20 °C)
- **Viskositet**: 1,412 Pa·s (vid 20 °C), vilket betyder att det är en trögflytande vätska.
- **Löslighet i vatten**: Fullständigt lösligt (glycerol är hygroskopiskt och kan absorbera vatten från omgivningen).
- **Löslighet i alkohol**: Mycket lösligt.
- **Löslighet i organiska lösningsmedel**: Glycerol är dåligt lösligt i de flesta organiska lösningsmedel som eter och bensin.

### 2. **Fysikaliska egenskaper**
- **Utseende**: Glycerol är en klar, färglös och luktfri vätska med söt smak.
- **Viskositet**: Glycerol är ganska visköst, vilket gör det trögflytande vid rumstemperatur.
- **Hygroskopisk egenskap**: Glycerol absorberar vatten från omgivningen, vilket gör det användbart som fuktbevarande ämne.

### 3. **Användningsområden**
- **Livsmedel**: Används som fuktighetsbevarare, sötningsmedel och för att förbättra konsistensen i livsmedel och drycker. Det är en säker tillsats med beteckningen **E422**.
- **Medicin**: Används i salvor, sirap, och som fyllnadsmedel i kapslar. Glycerol har också laxerande egenskaper.
- **Kosmetika**: Vanligt i hudvårdsprodukter, eftersom det är fuktgivande och kan bibehålla hudens fuktbalans.
- **Industri**: Glycerol används i produktion av alkydhartser, som mjukgörare i plast och som en komponent i frostskyddsvätska.

### 4. **Termiska egenskaper**
- **Specifik värmekapacitet**: Cirka 2,43 J/(g·K) (vid 25 °C).
- **Värmeledningsförmåga**: 0,285 W/m·K (vid 25 °C).

### 5. **Miljö- och säkerhetsegenskaper**
- **Giftighet**: Glycerol är klassificerat som icke-giftigt och är godkänt för användning i livsmedel och läkemedel.
- **Nedbrytbarhet**: Glycerol är biologiskt nedbrytbart och anses vara säkert för miljön vid normala användningsnivåer.
- **Säkerhetsåtgärder**: Vid höga temperaturer kan glycerol sönderdelas och bilda akrolein, en giftig och irriterande gas.

### 6. **Användning som frostskyddsvätska**
Glycerol används ibland som en icke-giftig frostskyddsvätska i system som inte direkt berör dricksvatten. Även om det har liknande egenskaper som propylen-glykol, är glycerol något mindre effektivt i låga temperaturer och kräver en högre koncentration för att uppnå samma frysskyddsnivåer.
- **Fryspunkt**: En 66,7%-ig lösning av glycerol i vatten kan sänka fryspunkten till ungefär -46 °C.
- **Användningsområden**: Det kan användas i system där kontakt med livsmedel eller dricksvatten kan förekomma och där miljövänliga och icke-giftiga lösningar krävs.

Glycerol är ett mycket mångsidigt ämne som tack vare sina goda löslighetsegenskaper, säkerhet och biologiska nedbrytbarhet används i många olika applikationer, inklusive som frostskyddsmedel i känsliga miljöer.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hej! Hur tömmer jag pumpen på bästa sätt inför vintern, bilen kommer att stå kallt iett förråd.
Det är en Shurflo pump.
Mvh Fenix

Hej
Töm tanken genom bottenpluggen, öppna alla kranar med strömmen avstängd såklart. Stick ner handen i färskvattentanken och blås försiktigt med tryckluft i sugslangen tills där inte kommer något mer vatten från kranarna. Där brukar komma rätt mycket vatten, typ en halv liter som har legat i rörböjarna.

På Shurflopumpen sitter där ett vattenfilter i klarglas. Ställ ett litet tråg under och skruva av filtret. Låt det vara av hela vintern. Där sitter en liten packning i glasdelen, smörj den med lite silikonspray så håller den tätt i många år. Skruvar man inte av detta filter så brukar det spricka av frosten, där ligger nämligen alltid lite vatten kvar även om man har tömt allt.

Slå lite spolarvätska i vattenlåsen, så fryser inte dessa heller.
Lycka till
Mvh Per
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.605
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att tömma systemet skruvar jag loss nipplarna på bägge sidor av Sureflo pumpen.
I utloppen in mot vattensystemet gör jag som ovan, tryckluft nedställt till 1,5-2 bar.
Jag har accumulator en bit från utloppet ur pumpen, jag ser till att även denna töms.

För att tömma pumpen låter jag den arbeta några sekunder med bägge nipplarna avmonterade.
 

Rappe

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2024
Tömmer allt o dammsuger alla kranar , Öppnar typ glaset filtret för tryckvattenpumpen dammsuger även där , Fick tips om min ute dusch tömmer du där nja glömt det så blir i år , Även koncentrerad spolarvätska i behållaren , Bilen står från okt till april
 
Toppen