• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckkärl.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Är höjden på vattenpelaren i ett tryckkärl viktig,eller volymen?Jag söker ett tryckkärl till vår husbil men har inte så mycket plats på höjden.
Anders.B:confused:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Tryckkärl.

Jag antar du menar ett tryckhållningskärl som t ex detta:
Nyheter | KAMA Fritid AB
dvs Fiammas A20-kärl. Det innehåller en blåsa som med lufttryck (t ex 0,85 bar, fylls på med vanlig bilventil) ger tryck i systemet och ett jämnt flöde och något färre pumpstarter. Jag kan inte se att monteringen av den behållaren skulle vara kritisk i något speciellt läge, möjligen bör man ju försöka montera den så att vid vinteruppställning kan systemet tömmas i görligaste mån och då bör ju in- och utloppsanslutningarna ligga så lågt som möjligt när man försöker "blåsa ut" vattnet ur ledningarna.
Vi har detta tryckhållningskärl (kostade 2-300:) och är helnöjda.
Hoppas detta var svar på din fråga.
/Boo

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Tryckkärl.

Placeringen har ingen större betydelse. Den skall vara monterad med anslutningsändan nerår.

Storleken har en betydelse. Ju större desto bättre ur funktionssätt. Men här kommer andra aspekter in såsom vikt och plats. Tidigare hade vi båt och i den satte jag en tryckutjämnare på fem liter och med gummiblåsa. Pumpen behövde jobba mera sällan men i längre perioder. Jag inbillar mig att detta skonar pumpen.

Toppen