• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumaticvärmare

F

F.d. 25079

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducati
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd 127 hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 624
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Värme
Hej alla HBK:are
Skall till att montera ur min värmare ur husbilen för att byta elpatron, den gamla har slutat fungera, brott i ledningen troligtvis. Till min fråga; hur får man lös värmeslangarna under värmaren? De sitter ju instuckna i en plasthylsa som i sin tur är instucken i metallhålen på pannan. Lite dumt att behöva kapa slangarna och göra sönder mer än nödvändigt, dessutom onödig kostnad om man behöver köpa nya slangar. Har försökt vrida på plasthylsorna men de roterar ej och slangarna känns för sköra för att våga ta i något hårdare och dra/vrida. Någon på detta forum borde ha varit med och montera ur värmeslangar tidigare så därför ställer jag mitt hopp till er.
Tacksam för svar/hjälp....

MVH
Stig
 
F

F.d. 25079

Guest
Hej igen, gick som smort att få ut pannan. Tack för tipset. Nu till min nästa fråga;

Var kan man få tag på nya elslingor till pannan? Det visade sig vara oändligt stort motstånd i båda slingorna (två slingor på 900W 230V vardera) när de var löskopplade från kretskortet. Hade tänkt mig att köpa "pirat" och därmed förmodligen till ett annat pris än hos Trumatic, som skall ha cirka 3000:- vet ej om det var för en eller båda.
Någon som har en ide om vart jag skall vända mig? Någon måste ju tillverka dessa enkla slingor, minns inte längden och bredden på dem nu, men de består av ett 8.5 mm grovt rör som är bockat till ett U utan att vara runt i botten dock, 90 graders böjar med radie cirka 2-3 cm cirka 70 mm mellan byglarna och med en värmetålig kabel på 40 respektive 50 cm långa ut från var ände på slingan. Dessutom isolerade med någon form av gummi och med en längd av 10 cm närmast ut från slingan. den kortare sladdlängden är i originalutförande vita i isoleringen och de längre röda.

Hoppas på fler bra svar, Tack på förhand.
MVH
Stig
 
F

F.d. 53012

Guest
Stig Storfors skrev:
Låter ju nästan för bra för att vara sant. Skall testa får jag se, tack för svar.
MVH
Stig
Slangarna är klämkoppling med små tryckkontakter mot anslutningen som man trycker in samtidigt som man drar ur slangen lite knepigt använd gärna en mindre mejsel svåra att nå med fingrarna. Samma anslutning som vissa krananslutningar om det inte är påvärmda slangar då får du skära av dom med minsta spill. Svårt när man inte ser värmaren.
 
F

F.d. 25079

Guest
Hej igen alla,
Problemet löst. Köpte nya slingor från en husvagnsfirma i Borlänge och betalade 1900:- för två. Har nu monterat allt igen och provkört ventilationen samt värmen och trot om ni vill men nu fungerar det hela igen.

MVH
Stig
 
Toppen