• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma vv beredare

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej,jag har en Truma B100s vv beredare från 1989,fungerar perfekt,men magnetventilen läcker lite grann.
Gasolen alltså,det är ju Alde som har delar till dom,men dom har bara från 93 framåt,kanske ni har nån liggandes,kanske en komplett,en B10 skulle nog också fungera.
Har ringt runt hela landet känns det som,,,,ingenting,hittade en på en skrot,men den har inte använts på många år,så problemet är nog detsamma. Tacksam för hjälp
Att hitta magnetventilen endast vore ju det bästa.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Tack för era svar,jag har sprutat i den allt möjligt,så för tillfället är den tät,jag får vara försiktig.Jag har en gasgard,blir lite osäker på den.har ni manual till den finns inte på internet,skyddat kan jag tänka mig.
Som det är nu så är flaskan halv,då är det lite rött på den ena,men om jag öppnar flaskan o släpper in gas i vv beredaren,sen stänger flaskan så visar den inget annorlunda på flera timmar.Det måste ju vara rätt,eller??
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter ju som om trycket står kvar i slangen utan att läcka, kanske var något skräp någonstans om den stått länge, du har väl en kran som stänger av till beredaren bara så ingen risk om du nu inte behöver varmvatten går ju att värma på spisen i nödfall och på campingar brukar man ju gå iväg och diska med campingens varmvatten. Har sett snåla som tagit med en dunk och fyllt varmvatten för att diska i husbilen / husvagnen. Har en truma beredare bilen är 89 säkert samma den är på 10liter men använder den sällan bara om jag behöver duscha i husbilen. och bara om jag är på resande fot för då rinner vattnet så småningom ut.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Håller med dig,men som det är nu kan jag använda den,o slå av o stänga kranen när vattnet är varmt,då ska det nog funka,det är ju separat duch i bilen så den lär man ju använda.
 
Toppen