• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma värmare klickar efter lågan tänds

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
107
Kommun
Hudiksvall
Jag hade exakt samma problem, det är lågan som inte brinner riktigt bra. Jag lärde mig att lågan joniserar en givare som i sin tur stänger av tändningen. Men lågan måste vara blå annars funkar det ej.
Jag tog ur hela kaminen och plockade ur brännaren.
Den ser ut som "typ" en saxofon:rolleyes: jag blåste ur den bakvägen och det kom en hel del damm ur den.
Sen funkade pannan perfekt.
Då det är ett stort hål i golvet under pannan (för förbrännings luften) så yr det in en hel del damm när man kör på grusvägar och det är det som sätter sig i brännaren.
Jag gjorde detta alldeles nyligen men jag kommer inte ihåg om man kan göra detta utan att plocka bort hela pannan.
Om du kryper in under pannan så ser du att det är en låsbygel som håller botten på brännaren på plats, det kanske räcker att vika undan den för att kunna rengöra.
Men som sagt jag plockade ur hela pannan och då kunde jag även blåsa rent hela pannan, jag rekommenderar att plocka ur den helt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det är pinnen som ger gnistan som även känner av lågan och stänger av gnistan....... Men det jag skulle tillägga är att om man skruvar bort siktglaset som brukar vara av glimmer så kan man stoppa ner ett blåsmunstycke där och blåsa ur/bort damm m.m.
Det går även att starta brännaren tillfälligt utan siktglaset för att bättre se lågan och kanske även "gnistpinnen" och att den ligger inne i lågan när det brinner.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Hejsan, ja det är pinnen som ger gnistan som även känner av lågan och stänger av gnistan....... Men det jag skulle tillägga är att om man skruvar bort siktglaset som brukar vara av. glimmer så kan man stoppa ner ett blåsmunstycke där och blåsa ur/bort damm m.m.
Det går även att starta brännaren tillfälligt utan siktglaset för att bättre se lågan och kanske även "gnistpinnen" och att den ligger inne i lågan när det brinner.

M.v.h. JANKRO.
Testade skruva bort siktglaset och rengjorde med kompressorluft. Fortsatt samma problem. Se video hur lågan ser ut.
Gnistpinnen ser ut att ligga strax över brännaren, det krävs väl också för att den ska antända tänker jag.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja pinnen skall ligga i lågan för att gnistan skall hoppa bra och också bli uppvärmd av lågan.
(Med lite reservation för olika årsmodeller) men det borde vara samma pinne som sänder tillbaka "signalen" (som inte är en signal) till gnistboxen att sluta skicka gnista för lågan brinner, för så brukar det vara.
Det som leder gnistan till brännaren och pinnen är ju en sladd, och inte säkert men värt att kolla kan vara att den sladdens anslutning i gnistboxen är ok. (brukar vara en rund "kabelsko") Det skulle kunna vara att det är glappt/oxid där, men den svaga "signalen" till boxen att stänga av gnistan blir inte rätt genom den dåliga anslutningen och till boxen.
Vet ej, men kanske värt att kolla upp i alla fall.

Fukt vid brännaren kan visst också sabba så gnistan fortsätter att hoppa.

Gnistan skall inte heller hoppa över till termoelementet (som håller gasflödet öppet) när den hoppar, utan till brännaren.

Joniseringen som stoppar gnistan har något att göra med att minus övergår till plus i lågan så plusgnistan slutar hoppa och det funkar inte som det skall om gnistan hoppar till termoelementet som behåller minus, men motsäger delvis att dålig kontakt i sladden skulle vara felet.

(Jag har för mig att Herbet kan utreda jonisering bättre......... :msn_tongue:.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Hej igen, ja pinnen skall ligga i lågan för att gnistan skall hoppa bra och också bli uppvärmd av lågan.
(Med lite reservation för olika årsmodeller) men det borde vara samma pinne som sänder tillbaka "signalen" (som inte är en signal) till gnistboxen att sluta skicka gnista för lågan brinner, för så brukar det vara.
Det som leder gnistan till brännaren och pinnen är ju en sladd, och inte säkert men värt att kolla kan vara att den sladdens anslutning i gnistboxen är ok. (brukar vara en rund "kabelsko") Det skulle kunna vara att det är glappt/oxid där, men den svaga "signalen" till boxen att stänga av gnistan blir inte rätt genom den dåliga anslutningen och till boxen.
Vet ej, men kanske värt att kolla upp i alla fall.

Fukt vid brännaren kan visst också sabba så gnistan fortsätter att hoppa.

Gnistan skall inte heller hoppa över till termoelementet (som håller gasflödet öppet) när den hoppar, utan till brännaren.

Joniseringen som stoppar gnistan har något att göra med att minus övergår till plus i lågan så plusgnistan slutar hoppa och det funkar inte som det skall om gnistan hoppar till termoelementet som behåller minus, men motsäger delvis att dålig kontakt i sladden skulle vara felet.

(Jag har för mig att Herbet kan utreda jonisering bättre......... :msn_tongue:.)

M.v.h. JANKRO.
Packningarna i siktglaset gick sönder men använde packningssilikon istället där nu så ingen gasol läcker ut.

Kabelskorna såg fina ut så det kan inte vara det.

Ljudet/klickandet blir något lägre efter lågan tagit sig men det klickar fortfarande. Någon på Facebook skrev att jag bör byta den svarta tändningsboxen helt å hållet.

Tar jag ur batteriet klickar den inte alls (givetvis).

Hmmm.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ta ut batteriet är en lösning men det är en säkerhetsfunktion att den försöker starta när värmen upphört.
Jag gjorde som Jankro men använde en ångrengöringsflaska som gjorde rent ordentligt, och värmaren fungerade bättre än tidigare. vågade inte ta isär den. Använde wd40 på allt som rörde sig i värmaren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Packningarna i siktglaset gick sönder men använde packningssilikon istället där nu så ingen gasol läcker ut.

Kabelskorna såg fina ut så det kan inte vara det.

Ljudet/klickandet blir något lägre efter lågan tagit sig men det klickar fortfarande. Någon på Facebook skrev att jag bör byta den svarta tändningsboxen helt å hållet.

Tar jag ur batteriet klickar den inte alls (givetvis).

Hmmm.
Hej igen, det kan ev.vara boxen men eftersom den skickar ut gnista med plus som hoppar över till minus och i lågan så blir det plus av "brännaren" och plus hoppar inte över till plus... (????).
Man bör försäkra sig om/se att gnistan verkligen hoppar från pinnen spets och ner till brännaren och inte helt eller delvis hoppar någon annan stans, för gasolen sprider sig ju och kan antändas även om gnistan hoppar över på fel ställe, kanske där pinnen sitter fast (ofta något keramikliknande fäste) för då fortsätter gnistan att hoppa.
Det kan vara bra att kolla upp sladden och pinnens läge och försöka se gnistan läge när den hoppar så det inte blir lika med en ny box och det då visar sig bara vara sladd, pinne eller skräp som är felaktigt, och även kolla att brännaren brinner från alla hål, men det är svårt att utföra och se genom sikthålet.
Du har ju haft brännaren igång så mycket så det kan knappast vara fukt som stör.

M.v.h. JANKRO.
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Helsingborg
Blir byte av den svarta tändboxen. Det är många som skrivit på FB med samma problem där det löste sig med ny box. 1400kr men det får det vara värt.

Någon hade även ersatt boxen med separat brytare så den kunde slå av tändningen när den började klicka.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Joniseringen innebär väl förenklat att gasen blir elektriskt ledande när den brinner och därmed jordar ner pinnen!
Hejsan, jag har fattat/läst att det blir plusladdning i lågan/brännaren av joniseringen och gnistan är ju plus och slutar därför att hoppa.
För om ex. "gnistpinnen" ligger för nära flamvakten i ex. ett kylskåp så hoppar gnistan till den i sidled och tänder ändå lågan men fortsätter att hoppa till den jordade flamvakten utan att upphöra. Men???

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Någon hade även ersatt boxen med separat brytare så den kunde slå av tändningen när den började klicka.
Hejsan, då börjar ju inte gnistan att hoppa igen om lågan blåses ut och blir inte återtänd. Och man missar också ett säkerhetssteg, även om flamvakten stänger av gasolflödet efter ca. 20 sekunder. Men behöver man värmen så kallnar det ju tills man vaknar av kylan.

------------------------------------

Byt kort det blev bra efter det.
Hej, det finns inget kort i en sådan här värmare utan bara en svart gnistbox med ett eller två batterier i. Värmaren klarar sig helt själv utan 12V, den behöver bara en gasoltub med regulator och kan monteras fast lite överallt. Den måste ha ett rätt stort hål i golvet och en enklare "skorsten" uppåt, till taket helst.
Sedan skall varmluften ha fläktsystem som fördelar ut värmen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, det finns inget kort i en sådan här värmare utan bara en svart gnistbox med ett eller två batterier i. Värmaren klarar sig helt själv utan 12V, den behöver bara en gasoltub med regulator och kan monteras fast lite överallt. Den måste ha ett rätt stort hål i golvet och en enklare "skorsten" uppåt, till taket helst.
Sedan skall varmluften ha fläktsystem som fördelar ut värmen.

M.v.h. JANKRO.
...mycket var enklare förr! Även utan 12 volt, ger de här gamla Trumavärmarna hygglig punktvärme!
 
Toppen