• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma S3004 problem

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Får inte igång värmaren efter vinteruppehållet. Gas finns i flaskorna och jag hör att tändaren tickar, men den tänder inte.
Antigen kommer det inte fram någon gas (spisen fungerar fint) eller så är det tändaren trots att den tickar. Har googlat fram att piezotändaren kan strula, men tickar den då?
Tacksam för goda råd.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tickandet kommer från tändspolen. Sedan är det en liten tråd framför brännarmunstycket som alstrar själva gnistan.
Den tråden kan ibland flytta sig lite och då försöker pannan tända genom att skicka pulser till tändspolen som tickar men "tändstiftet" kan inte tända.
Då kan man ta en tång och bocka stiftet lite tills man ser att man får en gnista.
Inte säkert att detta är felet hos dig men jag har själv råkat ut för det.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Hej Bäckis1843
kan konstatera att det inte kommer någon gnista, Gissar att gnistan ska gå från den vita "snea" saken med ett stift år höger. Kan jag böja till åt något håll? Hittar ingen manual som visar hur det ska se ut.
1617721164061.png
 
Toppen