• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma S3002 tänder inte när man trycker ner reglaget för att få fram gas

gerward

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
Hej,

Jag har fått ett lite märkligt fel på min Truma S3002 värmare. Har försökt söka men hittar ingen info.

Följande händer: När jag vrider reglaget för att sätta på värmaren så startar tändningen, man ser en gnista och hör klickandet.

MEN när jag trycker ner reglaget för att få fram gas så slutar tändningen. Släpper jag upp reglaget startar tändningen igen. Luktar man under bilen så har det kommit fram gas.

Hittat hela delen som reservdel, men lite lurigt att byta kanske:

Några tips?

//Andreas
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Möjligen kan det vara glappkontakt i strömbanan till tändmodulen. Själv hade jag en spricka +ledningen på kretskortet. När du trycker ner reglaget kan det bli mekaniska spänningar som sprider sig ledningsbanorna. lycka till med felsökningen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite svårt att gissa men det låter mest som du har någon glappkontakt nere i vredet "bara".
När du vrider på vredet så sätter ju din gnista igång för att strömmen sluts till gnistboxen. Den kontakten skall ju vara sluten hela tiden vredet är på, antingen det är uppe eller nedtryckt och när värmaren brinner för om lågan slocknar/blåses ut så skall ju gnistan hoppa ingång direkt och återtända lågan. Det som gör att gnistan lägger av när lågan brinner är att gnistpinnen i lågan känner av att det brinner och gnistboxen slutar att skicka gnistström.
Det kan ju hända att det glappar just när du trycker ner vredet så gnistboxen inte får ström helt enkelt.
Sladdarna går ju till gnistboxen och brytaren sitter inne i enheten/vredet. Ta loss sladdkontakten vid gnistboxen och mät kontakten när du vrider på vredet och kolla om kontakten försvinner när du trycker ner vredet.
Jag har aldrig plockar med just hela vredet men kanske du kan fixa glappet om det sitter i brytaren i enheten i stället för att byta ut hela enheten om den funkar bra för övrigt.
En ny enhet fixar troligen problemet men om det går att fixa bara brytaren i den så blir det ju enklare (och billigare :)).

M.v.h. JANKRO.

Här har du fler. Ungefär samma pris men om varan skulle vara slut där du tänkt handla.
 

gerward

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
Hej,

Tack för era svar och värdefull info! Mätte upp reglaget och det glappade lite överrallt =).

Valde att helt enkelt koppla en strömbrytare till gnistboxen som sätter på och av gnistan och sen reglerar jag bara gas med befintligt vred.

Fungerade perfekt, och blev helt klart billigare...

ckr2zc9v3k8e797lqeluvy2


//Andreas
 
Toppen