• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma monocontrol CS problem

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Första dagen efter vinterförvaringen, skulle koppla in gas och testa. Men nej, ingen gas in i bilen.
Ja, jag har hållt inne slangbottsventilen och släppt sakta, även den gröna knappen på regulatorn har jag tryckt på. Knackat lite försiktigt och svurit lite.
Hjälpte inte... Höll inne båda knapparna samtidigt som sambon testade gas på spisen, men nej...blir att åka till Campea nästa vecka och få den utbytt.

(Ny gas, i Aluminiumflaksa har jag med)

Funderar på att byta till en som ansluter båda flaskorna när man ändå håller på...kanske kan få betala mellanskillnaden eftersom denna jag har går på garanti...ja vi får se..

Trevlig helg på er!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1 MB · Visningar: 39

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Truma monocontrol CS problem

Tyvärr har jag läst att Truma friskrivit sig för problem med "igenbeckade" regulatorer om man inte har filter mellan flaska och regulator. Från Trumas garantivillkor. Observera stycket om föroreningar!

Garantifall
Garantin omfattar fel på värmaren som kan återföras på material- eller tillverkningsfel. Därutöver gäller lagstiftade garantikrav på försäljaren.
Garantin gäller inte:
– för slitdelar eller för naturligt slitage,
– vid användning av andra delar än Truma originaldelar i aggregaten,
– till följd av skador genom föroreningar (t.ex. oljor, mjukmedel) i gasen,
– om Trumas monterings- och bruksanvisningar inte följs,
– vid osakkunnig hantering,
– vid felaktig transportförpackning.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Truma monocontrol CS problem

Hej.
På vår förra bil bytte vi till en Truma Duo-control och vi fick den inte att fungera först.
Visade sig att det inte räckte med att trycka in den gröna knappen med fingret.
Vi använde startnyckeln till bilen, eftersom den var något smalare än den gröna knappen.
Då gick det att trycka in knappen tillräckligt långt.

Hälsningar

Bettan o Einar
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Truma monocontrol CS problem

Jag hade samma proplem .... jag lossade hela armaturen och skakade och slog försiktigt mot handflatan så plötsligt hördes att det började skramla i armaturen när jag skakade den ... instal. till baka det och den fungerade.."tror att kulan i armaturen hade fastnat i fel läge när den låg i fel läge innan montering ..image.jpeg
 

Peter Jäderbrant

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
18932
Medlemskap
2024
Sv: Truma monocontrol CS problem

Jag har exakt samma problem. Absolut dött, ingen gas kommer fram hur jag än gör med intryckta knappar, knackar och har mig. Det började redan krångla i höstas men fick då igång gasen då jag bytte flaska. Nu vid första turen så är det dött igen och nu hjälper ingenting. Ny Hobby som inte gått mer än 10 månader.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Truma monocontrol CS problem

Trist, antagligen bara att byta.
Sätt gärna ett filter mellan flaskan och regulatorn så kanske inte felet kommer igen.
Jag passade även på att uppgradera till en duo för två flaskor. Eftersom det gick på garanti så betalade vi bara mellanskillnaden.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Truma monocontrol CS problem

Hej
Jag har sett en nerplockad duocontrol, hela reduseringsventilen var fylld med olja. Oljan kommer från rysk billig gasol.
En annan orsak till att man inte får gas, är som min bror råkade ut för. Man hade glömt öppna ventilen på duocontrolen som stängs vid provtryckning.
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

Chrille68

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28428
Medlemskap
2022
Första turen för i år...samma problem med samma typ av regulator. Kulan släpper vid knackning, men väldigt låg tryck.
Monterade ny regulator igår och nu funkar allt.
Var hos i Hyssne för att köpa en ny. Hon i butiken trodde att just denna modell är helt på utgående.
Jag har inte plats för den nya modellen i min Adria Coral SP 690 CS gasolkoffert. Så nu får man hålla tummarna för att denna inte börjar strula.
Monterade filter!
Inväntar en Duo Comfort ifrån GGM som borde dyka upp idag eller imorgon. Hoppas nu bara att den får plats.
 
Toppen