• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma luktar bränd plast

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Hej!

Ny här och ny på husbil!

Vi köpte en 2002 Chausson med Truma panna för vatten och kupe luft..
Det luktar då bränd plast när vi kör och då vi stod på hård yta ser man den släpper vatten som antagligen är för den blir för varm?

Nåt man kan kolla på själv eller lämnar man in den?

Vi har även ett Electrolux kyl/frys AES som bara bli kallt i frysen och inte går på gasol.. men den får vi nog lämna in för..
 

Bilagor

  • 20200810_174956.jpg
    20200810_174956.jpg
    534,4 KB · Visningar: 45

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej vi har haft en chausson w95 den luktade också bränd plast gasolverkstan konstaterade att brännare satt så nära golvet så det var ett bränmärke under pannan la dit en eldfast skiva under fick till följd att toppen på pannan fick bytas till enmed plan topp vår panna var typ 4002 fins en tråd om detta truma 6002
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..


20201220_121941.jpg
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..
Det är nog i sjölva säkringshållaren som du har en glappkontakt, eller att någonting har dragit drygt 20 ampere, då blir säkringen varm utan att gå sönder. Men glappkontakt är nog det troligaste.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..


Visa bilaga 203831
Det ser ut som det har varit en 30A säkring där det är bränt. En grön plastbit är kvar.
Det är 20A märkt för den säkringen. Elen kan vara delvis ombyggd.
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Nu har vi testat en kort tur.. Det luktade inte denna gången..

Men däremot verkar rumsgivaren sitta tokigt.. vakna på natten att fläkten går på hög hastighet och jättevarmt..
Alla kablar går in bakom kylskåpet och där är det som kallast nu. Får följa kablar när det är lite varmare..

I förvaringsutrymmet under sängen blev supervarmt! borde sätta en ventil med fläkt så man kunde ta tillvara den värmen..
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Jag har också luktproblem.
När jag startar Truman (6000) så går den ju igång med full fart och det luktar bränd plast. När den sen går ner på lugnare fart avtar lukten. När den går på ren "underhållsvärme" så blir det ingen lukt. Jag har läst på tyska forum att Truma har bytt ut dessa "lukt-värmare" om det är under garantitiden. Men, vad det är för fel, har dom ej meddelat. Jag har kopplat loss slangarna och luktat och det kommer från värmaren. Alltså ingen lukt från slangarna. Jag har kör värmaren med OZON för att försöka få bort lukten, men det hjälpte ej.
Någon som vet?
 

caddyswede

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Västerås
Hu
Jag har också luktproblem.
När jag startar Truman (6000) så går den ju igång med full fart och det luktar bränd plast. När den sen går ner på lugnare fart avtar lukten. När den går på ren "underhållsvärme" så blir det ingen lukt. Jag har läst på tyska forum att Truma har bytt ut dessa "lukt-värmare" om det är under garantitiden. Men, vad det är för fel, har dom ej meddelat. Jag har kopplat loss slangarna och luktat och det kommer från värmaren. Alltså ingen lukt från slangarna. Jag har kör värmaren med OZON för att försöka få bort lukten, men det hjälpte ej.
Någon som vet?
Hur har det gått, har samma problem.
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Nån som har koll på om alla såna här pannor har en tempgivare? för termostat.. Vi har bara använt bilen en gång i vinter.. då rusade pannan halva natten.. det kände som givaren sitter kallt..
Såg i manualen att det kan finnas men kan inte följa alla kablar riktigt..
 
Toppen