• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma killern?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sedan min truma åkte ut så var jag 100% säker på att en ny truma kommer inte in i min hb mer... ..
Så för att värma hb köpte jag 2 st 5kW China heater (en som reservdel då de är så billiga)
Och för att värma vattnet blev det en 12v + 230v 6liter varmvattenberedare +en whale gas + 230v water heater........
Just China heater har fungerat ua (inne på 2:a vinter) och är väldigt lätt att sköta och ställa in.... Men den saknar ändå något som trumman har, att det stannar helt när rätt temp är uppnådd... China heater går ner på tomgång och producerar då värme som inte behövs....
Med tanke på att en truma (gas) kostar ca 32 000:-spänn och även mer :eek: Medan en china heater kostar ca 1 000:- spänn :D Så tycker jag att China heater har tagit hem segern flera ggr om...
Jag har också hittat en tillsatts som man sätter på china värmaren för att producera sitt varmvatten.... Och med denna tillsatts så tycker jag verkligen att truman kan gå i graven.. . :swoon:
Med china heater får du ett diesel drivet värmesystem, varmt vatten ochför den händige så går det säkert att koppla den till vattenburen golvvärme...
Jag spar många kg och plats med detta system jämfört med Truma... Och spar ännu mer pengar (för de som bryr sig).... Hade jag inte precis monterat in båda varmvatten system så hade de åkt ut och in med tillbehören för att få varmt vatten från China heater


 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad intressant Peter, Min Truma går bara på gasol, och det irriterar mej, sneglat på dieselvarianten, men jösses va dyrt för varm luft och tappvatten :(

Tror du denna värmare skulle kunna ersätta min Truma, ifall jag minns rätt så har jag 9-10st utblås totalt i husbilen, kan "din" värmare förse dem med tillräcklig flöde, vad tror du?

Har du länkar till dina prylar?
 
Senast ändrad:

Moggebe

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Strängnäs
Hej.
Jag har en gammal Tr(a)uma combi som inte fungerar på gasen. Den kommer nu att åka ut så fort min diesel heater jag beställt kommer med postnord... Muskatten, vad har du hittat för vatten beredare att koppla på värmaren?
Kan vara skönt med varmvatten utan behov av landström.
 
Toppen