• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma Combi / iNET Död....

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Hej
Husbilen (Rapido V68) står vinteruppställd med landström inkopplat, men värmen avslagen. Har Kontrollpanelen påkopplad både på bilen och på värmaren i första hand för att jag har övervakning/larm och använder iNet endast för att larma om strömmen försvinner.
Nu har plötsligt både iNet och Truma-panelen slocknat i sin ensamhet...
Ström finns och bilens säkring för pannan är hel. Har garanti kvar och kommer köra in den till Tumbo i vår, men tar gärna emot tips på om det finns något jag skulle kunna kolla på innan dess.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.... Men blev lite fundersam när du skriver att du har iNet igång för att larma om strömmen tar slut... :rolleyes:
Men hur kan iNet larma om strömmen har tagit slut..?

Kan det ha varit möss i hb... De gillar käka på elsladdar :eek:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.... Men blev lite fundersam när du skriver att du har iNet igång för att larma om strömmen tar slut... :rolleyes:
Men hur kan iNet larma om strömmen har tagit slut..?

Kan det ha varit möss i hb... De gillar käka på elsladdar :eek:
I Truma-appen kan man sätta upp larm för div. händelser. Bland annat om 230V försvinner. Man måste dock lura den lite. Om man startar värmen på el, men anger temperaturen till 0 grader så startar inte värmaren, men larmfuntionen kan sättas upp. Den skickar då ett SMS när strömmen försvinner.
Fick detta tips från Trumas support.
Jag har inte sett några spår av möss - har även en så'n (värdelös??) musskrämma i ett eluttag...
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
I Truma-appen kan man sätta upp larm för div. händelser. Bland annat om 230V försvinner. Man måste dock lura den lite. Om man startar värmen på el, men anger temperaturen till 0 grader så startar inte värmaren, men larmfuntionen kan sättas upp. Den skickar då ett SMS när strömmen försvinner.
Fick detta tips från Trumas support.
Jag har inte sett några spår av möss - har även en så'n (värdelös??) musskrämma i ett eluttag...
Man lär sig nått nytt varje dag.
Jag brukar sätta spänningslarmet p 12,9v.
230v laddaren håller ju underhållsladdningen på runt 13,5v. Försvinner den så sjunker ju spänningen ganska snabbt till 12,9v och jag får då ett sms.
 
Toppen