• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma Combi 6E värme på elpatron

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Har som sagt just blivit husbilsägare (Burstner IXEO 726) och undrar lite kring hur låga temperaturer elpatronen klarar. Den är ju på 1800 W. Just i skrivande stund är det -3 grader här hemma. Får upp temeraturen till runt 14 grader (svalare framme i bilen) i bilen. Det kommer bra värme ur "utblåsen" men det är dåligt tryck i cirkulationen tycker jag.

Slår jag på kombinerad drift rasslar det till och på en kort stund är tempen uppe i önskad nivå. När gasolen tänds ökar alltså flåset (cirkulationen) i utblåsen snabbt.

Ska det vara så eller är pannan ovanligt trött när jag kör på el? Hur låga temperaturer ska pannan klara på enbart elpatron? (1800 W i mitt fall)

(har läst lite i manualen men kan inte se att jag kör något fel)
 

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Inga fel enligt det du beskriver, rätt normalt.
Lägre "flås" med enbart el.

Jag brukade stötta med gasol i förra bilen under 5plus gr.
Vänligen. Magnus

Tack för ditt svar. Är ju ny här så kollade inte runt så mycket på liknande trådar innan jag skrev. Verkar som kanska många haft frågor kring detta :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.953
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Om man nu inte råkar äga en rejält isolerad husbil med även lika god isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset. Visserligen vildcampar vi oftast men när vi står med elanslutning så klarar vi oss på 1.000 W elpatron ner till ca. -7 och på 2.000 W ner till närmare -20, därunder behöver man komplettera med förbränning (i vårt fall med diesel).
För att inte behöva vänta alltför länge på varmvatten så brukar vi visserligen kortvarigt koppla in andra steget elpatron i samband med att vi duschar även vid milt väder, men annars stämmer denna förbrukning perfekt.

aake
 

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Har nu testat med att sätta in ett konvektorelement. Har kört det på 1250 w och upplever att det ger mer än de 1800 w som Trumapannan ska ge. Visst, nu värmer konvektorelementet från "centrum" i bilen istället för att värma både garage och runt om bilen.

Ska köpa mig en mätare och se vad Truman drar när jag ställer den på max.

Kan det va så att "något" är paj i Truman eller är det bara funkar helt eller funkar inte alls på en sån?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Inga fel enligt det du beskriver, rätt normalt.
Lägre "flås" med enbart el.

Jag brukade stötta med gasol i förra bilen under 5plus gr.
Vänligen. Magnus

Ja Alde sade till mig att eldrift är inte för köldgrader mest för att hålla lite ljummet runt temperaturer +5 det verkar stämma. Stötta med ett riktigt element fristående med god fläkt eller oljefyllt element.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.084
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Visst, det kan skilja något i förbrukning även mellan helt fungerande system...
Alltid bra att ha koll på sina grejer!

Själv har jag kört med värmepump som teoretiskt skall dra 1100w och ge bortåt 3000w.
Men även där får vi stötta med ett 950w fristående element när det kryper under 0gr. Detta i en 3säsongs bil. (inte vinteranpassad)

Just idag återtog jag mina byggplaner "Tomhylsan" med xtra lullull, tog 2h att få upp tempen från ett par plusgr. till 18gr.
Kunde kört med gasol, men hade inte bråttom, elpannor/pumpar i all ära, men ett fristående element som komplement är inte fel ibland.

Det är ju 230v tillgången och dess uppsäkring som avgör vad som kan nyttjas. ;)
Nä, dax för ett pass till ute i bilen, nu sitter det fler AGM batterier på plats. Ev. kan även en 5000w inverter sitta på plats framåt kvällen. :)

MVH.

Har nu testat med att sätta in ett konvektorelement. Har kört det på 1250 w och upplever att det ger mer än de 1800 w som Trumapannan ska ge. Visst, nu värmer konvektorelementet från "centrum" i bilen istället för att värma både garage och runt om bilen.

Ska köpa mig en mätare och se vad Truman drar när jag ställer den på max.

Kan det va så att "något" är paj i Truman eller är det bara funkar helt eller funkar inte alls på en sån?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.444
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Har som sagt just blivit husbilsägare (Burstner IXEO 726) och undrar lite kring hur låga temperaturer elpatronen klarar. Den är ju på 1800 W. Just i skrivande stund är det -3 grader här hemma. Får upp temeraturen till runt 14 grader (svalare framme i bilen) i bilen. Det kommer bra värme ur "utblåsen" men det är dåligt tryck i cirkulationen tycker jag.

Slår jag på kombinerad drift rasslar det till och på en kort stund är tempen uppe i önskad nivå. När gasolen tänds ökar alltså flåset (cirkulationen) i utblåsen snabbt.

Ska det vara så eller är pannan ovanligt trött när jag kör på el? Hur låga temperaturer ska pannan klara på enbart elpatron? (1800 W i mitt fall)

(har läst lite i manualen men kan inte se att jag kör något fel)

När vi bytte till den digitala manöverenhet CP Plus blev det en skillnad som mellan natt och dag då vi kör på elpatronerna. Stod fyra dygn i fjällen under vecka 10 och hade på kombidriften d.v.s. elpatronerna + gasol. Vi förbrukade totalt 3 kg gasol och har den bestämda känslan av att det var väldigt sällan gasolbrännaren gick i gång utan i huvudsak var det elpatronerna som höll värmen även om det var flera minusgrader på nätterna. Har testat att bara köra med el då det varit runt -10 dygnet runt och då haft dryga 18-19 grader inne i bilen. Då har vi visserligen elslingan i golvet + en matta med elslinga i förardelen. //Kjell
 

Andreas S

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17529
Medlemskap
2021
Sv: Truma Combi 6E värme på elpatron

Har kollat med mätare nu. Den ligger och suger ca 1640 w hela tiden. Alltså funkar det så långt. Det där med värmematta i främre delen gillade jag. Har ju golvvärme i den också men inte i främre delen av bilen. Har inte heller haft golvvärmen igång då jag testkört pannan på full eleffekt.

Med golvvärmen på samt 4 personen i bilen så lär det väl stiga någon grad till :)

Ja, då har man ju testat det. Tack för hjälpen så länge alla.
 
Toppen