• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 6E och ventilationsfläkt som inte fungerar

Aron70

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlsborg
HBK-Nr
30354
Medlemskap
2021
Hej,
Behöver tips på saker att kolla innan jag åker till en verkstad. Har en Truma Combi 6E. Har tagit fram husbilen (Adria Coral) efter vinter och ska värma den lite med bara El (220V). Testar både på 900W och 1800W och så får jag inget drag i ventilationsfläkten. Den surrar lite och det blir lite varmt (bara lite) efter ett tag men jag tycker det borde vara mera drag i ventilationsluckorna runt golvet och värmen borde komma fortare. Det bör ju kännas att det blåser ut luft. Gör jag något fel eller kan något ha hänt under vintern? Tips mottages tacksamt.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har du cp-plus panelen, så kan du ju testa å köra med enbart fläkten för att kolla om den fungerar. Går att reglera mellan 1-10 steg. Kör man med enbart el värme finns bara 2 lägen på fläkten, eco och high
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej,
Behöver tips på saker att kolla innan jag åker till en verkstad. Har en Truma Combi 6E. Har tagit fram husbilen (Adria Coral) efter vinter och ska värma den lite med bara El (220V). Testar både på 900W och 1800W och så får jag inget drag i ventilationsfläkten. Den surrar lite och det blir lite varmt (bara lite) efter ett tag men jag tycker det borde vara mera drag i ventilationsluckorna runt golvet och värmen borde komma fortare. Det bör ju kännas att det blåser ut luft. Gör jag något fel eller kan något ha hänt under vintern? Tips mottages tacksamt.
Vad händer om du kör på gasol, är det samma dåliga "blås" då också?
Vi hade en Adria Coral med Truma 6E och konstaterade att det var stor skillnad på "blåset" om man körde på el eller gasol.
Gasol blåste på ordentligt, medan el bara var en liten pust.

Hälsar
Bettan o Einar
 

loamannen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
25071
Medlemskap
2024
Hej,
Behöver tips på saker att kolla innan jag åker till en verkstad. Har en Truma Combi 6E. Har tagit fram husbilen (Adria Coral) efter vinter och ska värma den lite med bara El (220V). Testar både på 900W och 1800W och så får jag inget drag i ventilationsfläkten. Den surrar lite och det blir lite varmt (bara lite) efter ett tag men jag tycker det borde vara mera drag i ventilationsluckorna runt golvet och värmen borde komma fortare. Det bör ju kännas att det blåser ut luft. Gör jag något fel eller kan något ha hänt under vintern? Tips mottages tacksamt.
Ska du ha värme kör på gasol elpatroner är för varmvatten
Så är det i vår bil kommer ingen värme med bara elen på
Tipps om du vill ha lite värme med elens hjälp så köp en liten tystgående elvärmefläkt köpte en hos Kjell o compani med keramiska värmeelement tyst och bra
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Även vi har en Combi 6E, och vi får värme även med enbart elpatron. Dock måste man komma ihåg att elpatronen är på 900 / 1800 W, medan gasolen är på upp till 6 kW.

Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 1 800 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Konklusionen blir alltså att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
På kretskortet finns lampor som vid eventuellt fel blinkar med korta och långa signaler. Om ingen av dessa lampor tänds får du nöja dig med den värme som 1800w ger. Vad de blinkande signalerna står för kan du se på Trumas hemsida. /Ha det gott.
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Hej,
Behöver tips på saker att kolla innan jag åker till en verkstad. Har en Truma Combi 6E. Har tagit fram husbilen (Adria Coral) efter vinter och ska värma den lite med bara El (220V). Testar både på 900W och 1800W och så får jag inget drag i ventilationsfläkten. Den surrar lite och det blir lite varmt (bara lite) efter ett tag men jag tycker det borde vara mera drag i ventilationsluckorna runt golvet och värmen borde komma fortare. Det bör ju kännas att det blåser ut luft. Gör jag något fel eller kan något ha hänt under vintern? Tips mottages tacksamt.
På vår panna kan vi välja om man ska köra fläkten i eco-läge eller i high-läge. Vid eco blåser det väldigt lite oavsett tempskillnad men vid high blåser det på ordentligt. Du kanske har din i eco-läge?
Tror att då pannan startas upp efter avstängning väljer den alltid eco.
 
Toppen