• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma Combi 6 E Kör på gasol i början trots manuellt val för El-drift

OutdoorFamiljen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Huddinge
Hej,

Vi fick ett nytt problem med vår för oss nya husbil. Det är en Sun living från 2018 med en Truma Combi 6E värmare.

Vi har två truma reglage (CP Classic E tror vi de heter) där man väljer driftmode med temperatur samt en annat vred för vad pannan/värmaren ska köra på. Det är så vi har förstått att värmaren/pannan körs.

Vad händer: vi väljer uppvärmning som mode med temperatur 3 (detta på det första vredet). Det är
Ca 10 grader ute, bilen är ca 18 grader, så vi väljer 900W (en blixt) på det andra vredet för källa, eller vad man ska kalla det.

Det konstiga som händer är att värmaren trots detta startar upp med gasol. Jag har varit ute och känt vid utblåset och det är tydligt att värmaren kör på gasol. Om jag sedan väljer att pannan ska köra på endast gasol då får jag en felkod.

Är det någon som haft ett liknande problem eller vet om en värmare kan automatiskt gå till gasoldrigt vid tex låg spänning vid seriekopplade laddatolpar etc?

Letat i manualer men står inget om detta vad vi kan se.

Mvh
Andreas och Kajsa
 
Toppen