• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma combi 4e felkod 68

F

F.d. 27293

Guest
Hej!

Försöker sammanfatta det hela. Jag hjälper min far med hans truma. Felet är att när pannan slår ifrån och ska starta upp så gör den inte det. Tolkar jag honom rätt så kan den även vara lite svårstartad redan från början. Jag har fått fram felkod 68 vilket det står såhär om

68 k,l,k,k k,l,k,k
Fel:
Störning under tändförlopp

Felbeskrivning:
Gnistströmmen stör en processor på kretskortet

Åtgärd 1:
Tändmodulen ska vara försedd
med en orange etikett.
Har den en vit ska den bytas!
(Kolla alla före CBXX-18 236 007)

Åtgärd 2:
Kolla om de tre stiftkablarna är skadade. Byt vid behov.

Åtgärd 3:
Byt kretskort

Nu har jag inte sett pannan med egna ögon utan enbart sett bilder på nätet. Men när det är dags för felsökning så tänkte jag åka dit för att hjälpa honom då han börjar vara gammal och sliten.

Vad jag inte kan hitta på nätet är vart tändmodulen är placerad. Jag gissar på att den sitter på vänster sida av pannan? Är den svår att öppna upp på vänster sida?

Finns det något inspektionsfönster som man kan se gnistan igenom? Vill se den av ren nyfikenhet ifall det skulle vara något smuts som stör gnistan

Kretskortet intresserar mig inte för där börjar det känns lite för avancerat

Min far har fått pris av en firma. Dom sa till honom "ska vi fixa det här så räkna med 5-6000kr"
Vad jag kan läsa mig till så känns det saftigt med tanke på att en ny tändmodul kostar ca 600kr. Och är det enbart kablarna så ännu mindre. Skulle det var smuts på gnistan så är det gratis.

Hur som helst vill jag gärna hjälpa min far så gott jag kan så han kan lägga sina pengar på något roligare. Är tacksam för all hjälp jag kan få av er

Mvh
 
Toppen