• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma C3402 Trumatic C

Birhel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
38043
Medlemskap
2024
Lägesgivaren är ställd på sommarvärme utan varmvatten.

Problemet:
Fläkten och värmaren startar inte automatiskt trots att temperaturen i vagnen under natten sjunkit så lågt att de borde ha startat eftersom termostaten är satt på kvällen så att de ska starta när/om temperaturen i vagnen sjunkit.

Om jag då, på natten, vrider ner termostaten och sedan upp igen så startar fläkten/värmaren på en lägre termostatnivå än vad jag ställt in den på kvällen.

När de sedan väl går så slår de inte av och det blir så varmt att jag måste stänga av via lägesgivaren.
Försökte stänga av genom att vrida ner termostaten det som gick men de stannade, kan dock vara så att det var fläkten som fortsatte att gå men att värmaren slog av.
Fläkten fortsatte möjligtvis att gå för att det var för hög temperatur i värmaren och att den måste ner innan fläkten stannar.

Någon som haft samma startproblem och vet vad som var fel i ert fall?

Vid tester på dagtid kan jag vrida termostatratten upp och ner och fläkten/värmaren startar och stoppar när termostatreglaget vrids upp respektive ner.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här finns mycket info om denna modell.
Sök på C3402 eller 6002 så hittar du mer info.
Mvh Tony

 

Birhel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
38043
Medlemskap
2024
tills fläkten/pannan startade nu på morgonen.
Efter ett tag (40 min) stoppade pannan innan det blivit så varmt att jag måste stoppa den manuellt.
Slumpen att stopp-funktionen fungerade idag?
(Lägger in mer info om hur det går när ny finns)
 

Birhel

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
38043
Medlemskap
2024
De fyra sista nätterna fungerade värmaren som jag förväntat mig. Troligen SBS de första två nätterna och att jag nu ställt in termostaten rätt och/eller att det delvis berodde på att värmaren inte använts på 1 1/2 från det att vi köpte bilen.

Tack Tony o Nette för informationen och för erbjudandet om hjälp.
 
Toppen