• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma boiler

F

F.d. 6662

Guest
Hej alla glada husbilsägare !

Har köpt en Pilote R380-89 som är i prima skick, förutom krånglande varmvattenberedare. Kanske någon vänlig själ har något tips.
Gas fram, full med vatten, grön lampa tänds på kontrollpanelen - tickar några gånger - tänder - stor låga ut genom avgasgaller ?! Slocknar efter några sekunder och röd lampa.
Oftast tick, tick, tick - poff - röd lampa.
Kan det bero på skitigt brännarmunstycke ?
I så fall, måste man demontera boilern och ta ut den från garderoben ? Kommer väl knappast åt den via avgasgallret ?

Hälsningar Olle

:confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma boiler

Jo den får du plocka ut via garderoben men min betedde sig likadant när jag hade transportskyddet på men då poffade det till så det lossnade .

Man får inte starta den med för täta intervaller för det måste ventilera ut ev. oförbränd gas först .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma boiler

Titta under avgasgallret där sitter en liten grå plastbit med ett hål i som du får rensa med en tops eller piprensare det är ett ventilatilationshål det kan bildas en torr sörja där, varför vet jag inte men det var ett fel på en grannes bil när den inte startade. Annars är det som sagt problem om man har huven på framför avgasgallret. Titta på skorsstenen på taket så det inte sitter något för där, montera gärna ett stålgaller så det inte kommer ner skit där. Annars är den boilers mycket tillförlitlig aldrig problem på 20 årig bil som jag hade förut och snabb uppvärmning.
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Truma boiler

Jag tackar för tipsen och forskar vidare.
Följde inte med någon skyddskåpa.
Är förbryllad över den stora flamman som tänds några sekunder när jag gör
första "tändningen".
Får väl försöka ta ut eländet. Är lite brydd vad gäller gas-, vatten- och elledningar.
Inte så mycket utrymme runt om precis.

Jag önskar er en solig, trevlig husbilshelg.

Hälsningar
Olle
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Truma boiler

Är du säker på att varmvatten beredaren inte har frusit så att v.behållaren expanderat och ligger an mot brännaren. Detta kan uppstå om man pga. vacum inte får ur allt vattnet vid vinteruppställning med frostrisk. den deformeras til en rund boll. Åtgärd, byt vattenbehållaren, finns i Kamakatalogen, Pris ny ca. 2,5-3000:-. Beg. 0m du får tag i en sådan, ca. 500-1000:- plus arbete. Detta är från egen erfarenhet. Är själv inte mer än normalhändig, men gjorde jobbet själv, med gott resultat. Mvh. Egon.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma boiler

Det sitter även en magnetventil som öppnar gasen när man trycker på "startknappen" som skall lysa grönt men som blir röd när den inte tänder .

Man ser den först när man plockar ut varmvattenberedaren och det var absolut inga problem att plocka ur den ur min husbil .

Han som servade min panna sa att många driftstörningar berodde på att det ligger för mycket skräp inne i det utrymmet och testa med att ta en dammsugare och en kort vattenslangstump och tryck in slangen i "avgashålet" och sedan dit med dammsugaren .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19050

Guest
Sv: Truma boiler

Heisann.
Jeg har lest dine innlegg i tråden om boilere som ikke fungerer. Du skriver om en som hadde service på din boiler. Hvem var det? Hvilket firma? Trenger å få kontakt med fagfolk som kanskje kan hjelpe meg med min boiler.
 
F

F.d. 19050

Guest
Sv: Truma boiler

Hei. Takk for et godt tips. Jeg drar nå ut på WWW på jakt etter komplett brennerventil 30mbar.

Ha en fin sommer:)
 
Toppen