• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma B10 Boiler elschema?

N

nomad

Guest
Hej,

varmvattensberedaren bestämde sej för att lägga av och jag söker med ljus & lykta efter ett schema för att underlätta felsökningen, Uppenbarligen har det gått en del ström genom kontaktdonet, får inte ihop det varför endast minus-sidan tagit stryk - dessutom är säkringen hel. Nåväl, finns där någon vänlig själ som har ett schema över ett kretskort till en B10 boiler från 1997? Tips om var jag kan hitta kontaktdon tas också tacksamt emot, har kikat i ELFAs katalog men hittade inte vad jag söker.

24062011074 _m.jpg

Som sagt, kontaktdonet hade smält ihop så det krävdes lite övertalning för att få loss kabeldelen från kortet.


24062011076_m.jpg

Så ser kortet ut, inga andra "brännskador".

Inte sugen på att duscha kallt hela semestern ...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Truma B10 Boiler elschema?

Att bara minussidan har tagit stryk tyder på ett jordfel av en annan komponent tydligen brännaren, Då går ALL ström genom kretskortet, den enklaste vägen f¤r att slutföra kretsen. OHM mät all jord troligen saknas det en jordpunkt till något som drar mycket ström kanske någon typ av förvärmning.
Trumas hemsida har PDFfiler, men inget elschema bara inkoppling.
Kretskortet är enkelt med få aktiva komponenter och ensidigt så det är ganska enkelt utan schema.
 
Toppen