• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trosa igen

F

F.d. 55338

Guest
Idag 20 aug i Sörmlands Nyheter så får man åter läsa om någon "marodör" som varit över Edanöbron i Trosa och tömt sina tankar.:mad::mad: Så snart blir väl hela Trosa avstängt för husbilar!!! Nu svarar Trosa med att om nån ser något liknande så ska det polisanm. Hoppas du/ni gör det. Så att dessa "svin" får en riktig knäpp på näsan och får böta för "nedskitning" av naturen!!! Evt. också sanering. Jag förstår ortsbefolkningen att dom blir förbannade och tröttnar på dessa husbilar.Så snart går väl den "stp.n. upp i rök och stängs. Jag bara hoppas att det EJ är någon HBK.are som uppför sig på detta "svinaktiga"sätt!!!!! Från en som vill ha naturen ren.
Ove.:msn_cry::aja::mh:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Trosa igen

Ny avloppstråd på gång. Ett sant hösttecken. Tur att Trosaborna inte bor på landet för där tömmer bönderna ut kubikmeter med skit och kallar det naturgödsel. Svartvatten skall ju i avloppsnätet men om det var gråvatten man blev upprörd av var det ju inte så farligt :)
Många tusen fastigheter har markinfiltration för sitt gråvatten och det är samma sak som att tömma på gräsmattan. Den blir bara grön och fin Så nu var kanske tråden igång :)

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Låter man kranen stå öppen börjar det aldig lukta illa. Bara tvål, tandkräm och yes. Luktar fint alla tre:) Jämför jag med hur det luktar efter bönderna i grannskapet är det rena väldoften. Har man problem med lukt från gråvattentanken rekomenderas clorinlösning och miljöavfettning i lika delar. Runt fem liter total samt några timmars körning löser det mesta och tanken blir nästan steril. Den lösningen bör du dock behandla som miljöfarligt avfall och lämna på rätt ställe.:)

Senast ändrad:
F

F.d. 55338

Guest

Ny avloppstråd på gång. Ett sant hösttecken. Tur att Trosaborna inte bor på landet för där tömmer bönderna ut kubikmeter med skit och kallar det naturgödsel. Svartvatten skall ju i avloppsnätet men om det var gråvatten man blev upprörd av var det ju inte så farligt :)
Många tusen fastigheter har markinfiltration för sitt gråvatten och det är samma sak som att tömma på gräsmattan. Den blir bara grön och fin Så nu var kanske tråden igång :)
Jasså du Bestliner du anser tydligen att det är ok att tömma tankarna i bebodda områden,undrar var du bor för då kan flertalet komma hem till dig och göra det , hoppas du kommer att trivas i "skitlukten".:quest::quest:.
Från mig som gillar ren natur Ove.

F

F.d. 55518

Guest

I den aktuella fallet "Trosafallet" fanns det rester toalettpapper där tömningen skett. Det kommer knappast ur gråvattentanken.
Oavsett vad som töms ur våra husbilar tror den oinvigde att det är svartvatten, vilket i förlängningen kommer att innebära att vi inte är välkomna någonstans. :mad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jasså du Bestliner du anser tydligen att det är ok att tömma tankarna i bebodda områden,undrar var du bor för då kan flertalet komma hem till dig och göra det , hoppas du kommer att trivas i "skitlukten".:quest::quest:.
Från mig som gillar ren natur Ove.
Hej
Jag bor som sagt med bönder nära och det de sprider är mångfalt mera rent svartvatten än vad en stor del av denna klubb lyckas producera på samma tid som hundratalet nötdjur. Mitt eget gråvatten släpper jag alltid direkt på gräsmattan där jag parkerar bilen och aldrig känt någon lukt. Förövrigt görs detta efter att ha pratat med miljöfolket i komunen som rekomenderar markinfiltration med de mängder och innehåll vi här pratar om. Den skitlukt jag känner kommer från böndernas kor och från de sommargäster som som flugsvärmar kör runt i sina suvar här nere på sommaren. :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

I den aktuella fallet "Trosafallet" fanns det rester toalettpapper där tömningen skett. Det kommer knappast ur gråvattentanken.
Oavsett vad som töms ur våra husbilar tror den oinvigde att det är svartvatten, vilket i förlängningen kommer att innebära att vi inte är välkomna någonstans. :mad:
Att tömma svartvatten utanför avsedd plats är ju givetvis helt förkastligt. Det får bara bönder göra och minst några ton åt gången. Utan papper dock:)

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Ser inte bra ut, men i Trosa kommun finns ingen tömningsplats för fasta tankar.:mad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Att tömma svartvatten utanför avsedd plats är ju givetvis helt förkastligt. Det får bara bönder göra och minst några ton åt gången. Utan papper dock:)

Det är ju trotts allt en viss skillnad på avföring från "köttätande djur"(Vi husbilsåkare) och från växtätare vad det gäller farliga bakterier och annat oönskat.

//Rydh

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bestliner, diskar inte du efter dina måltider?
F.ö. tycker jag det är oacceptabelt att inte använda gråvattentanken.

F

F.d. 55338

Guest

Hej
Jag bor som sagt med bönder nära och det de sprider är mångfalt mera rent svartvatten än vad en stor del av denna klubb lyckas producera på samma tid som hundratalet nötdjur. Mitt eget gråvatten släpper jag alltid direkt på gräsmattan där jag parkerar bilen och aldrig känt någon lukt. Förövrigt görs detta efter att ha pratat med miljöfolket i komunen som rekomenderar markinfiltration med de mängder och innehåll vi här pratar om. Den skitlukt jag känner kommer från böndernas kor och från de sommargäster som som flugsvärmar kör runt i sina suvar här nere på sommaren. :)
Ja du Bestliner nu är du väl ute och "cyklar" vad har bönderna med detta inlägg att göra??? Läs vad jag har citerat från Sörmlands Nyheter, och fattar du inte det så lägg ner dina kommentarer!!!!!!!! Och förresten är det väl bra med bönder,vad skulle du lägga på grillen om inte kossor och grisar fanns,måste bli lite smaklöst utan det. Sen skriver du att du ej har någon lukt på ditt gråvatten som du släpper på din gräsmatta.Tror det eftersom du i ett tidigare inlägg skrev att om man har kranarna öppna så luktar det ej, det är så klart det kan ju inte finnas något kvar då,det har du ju redan tömt ut på vägen hem!!!!
:mcride:Hälsn.Elaka Ove.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det finns inget som litet gråvatten när det gäller att få fart på debatten i detta forum. Vilken gång i ordningen detta är vet jag inte. Har tappat räkningen. Akta blodtrycket bara:)
Får snart starta en tråd om skällande hundar också så allt blir som vanligt på forumet. :)

F

F.d. 55338

Guest

Ser inte bra ut, men i Trosa kommun finns ingen tömningsplats för fasta tankar.:mad:
Men för den skull ska man väl EJ tömma på allmän plats!! Eftersom du bor i Trosatrakten. Har du lyssnat med kommun om det. Annars fråga eller prata med dom där bussarna har sin uppställningsplats.Kanske kostar lite "fikapengar".Men det kan det ju vara värt.
Lycka till Ove.:bye:

F

F.d. 55338

Guest

Det finns inget som litet gråvatten när det gäller att få fart på debatten i detta forum. Vilken gång i ordningen detta är vet jag inte. Har tappat räkningen. Akta blodtrycket bara:)
Får snart starta en tråd om skällande hundar också så allt blir som vanligt på forumet. :)
Om du fortfarande anser det är OK att tömma tankarna ("skit"och gråvatten") på allmän plats där folk bor och promenerar, anser jag att du är en skam för HBK!!
Och förresten är det inget fel på mitt blodtryck!!!.
Om du nu vill starta en tråd om skällande hundar så får du väl snacka med kennelklubben och höra om DU blir antagen.:twitcy::msn_thumbdown::bock:.
Ove .

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag VILL tömma mitt gråvatten i avsedd brunn.

Men min kommun har inget tömningsställe och har uppmanat mig att tömma på min egen gräsmatta/dagvattenbrunn eller diket. Känns lite olustigt.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det innebär att du ska köra hem varje gång du ska tömma. :rolleyes:

Tråden handlar om tömning innehållande bl a toapapper.

Jag tror inte det är någon från HBK, inte ens att det är svenska medborgare. Men hur ska då den utländska turisten göra när de inte ens blir hänvisade till någon vettig tömningsplats. Samtliga kommuner har tillgång till tömning för sina egna slambilar.

Kommunerna har ansvaret att på något sätt ta emot skiten. Länsstyrelserna har tillsynsansvaret att så sker.

Kan någon försöka ge en vettig förklaring till varför kommunerna INTE tar emot latrinavfall och INTE informerar vart man kan tömma. Om inte tycker jag att alla i HBK ska trycka på i sin egen hemkommun så det blir en lösning för våra utländska turister (+).

Toppen