• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trollhätte kanal

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Sv: Trollhätte kanal

Hej
Vi var där igår (söndag). Då det jag såg av Bergskanalen var utan farbart vatten fick jag aldrig klart för mig var "vattenavstängningen" mot norr var.
En undran hur många har blivit fast i Vänern några extra dagar?
Enl uppgift görs tydligen man detta arbete vart 3:e år!!

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Det har varit förvarnat sen ett halvår tillbaka så frakttrafiken har garanterat vetat om det och alla turister som kört kanalen i år har säkert fått info. Men det finns säkert någon som missat informationen, men det är bara några dagar på onsdag skall det vara vatten igen.
Det var visst 8 år sen sist man tömde en del av kanalen såg jag i en lokal artikel.
Men det är ju inte värre än ett normalt tidvatten i Skottland, endast några dagar längre.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Eftersom ett arbete på järnvägsbron i Göteborg stoppade all trafik på Göta älv. Passde man på att tömma trafikkanalen och slussarna, för å göra en inventering på vad som ska göras vid det stora stoppet nästa sommar. Tror det handlar om 4-5 veckor, föresten dämmet är under klaffbron. Det visade sig att slussarna var mer slitna än vad man trot efter snart hundra år. 2016 fyller slussarna sina modiga 100.

hälsningar Delfin :yes::wub:

Toppen