• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Trimma" en sugdisel

F

F.d. 9344

Guest
Som bekant går det inte att koppla in en sådan" däringa" box i en sugdiesel som Bosse Bildoktorn skulle uttryckt det. Men nog borde det gå att öka effekten med en "skruvning" av pumpen.
Har någon gjort detta? Blev effekten den du ville ha? Ökar det bara bränsleförbrukningen?
Vore intressant att få svar av er som kan/vet något om detta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Tyvärr krävs nog rätt mycket arbete för att få ut mer effekt. Den vanligaste metoden är att förbättra motorns "andning" dvs öka diametern och polera insugs- och avgaskanaler, och kanske öka ventiltallriksdiametern. Vanliga åtgärder vid "trimning" i bensinare men knappast värt mödan i en diesel till en husbil.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Jodå, genom att skruva på den plomberade skruven på insprutningspumpen
så kan du öka tillförd bränslemängd och den uttagna motoreffekten.

MEN, skruvens inställning är utprovad av biltilverkarens utvecklingsavdelning
med hänsyn till motorstorlek, bränsletyp, växellåda, slutväxel, hjulens storlek
samt den tänkta belastningen.
Optimal "trimning" är nog att "spänna plomberingens trådar" utan att bryta
plomberingen.

Med de elektroniska boxarna så kan du nog "känna av" ett stort antal mät-
värden som vi med mekanisk insprutning inte har en aning om: motorvarv,
luftfuktighet, lufttemp, aktuellt tändläge och belastning och efter "dator-
beräkning" få fram optimalt insprutningsläge och bränslemängd.

Broder, vi är nog lite handikappade mot "de yngre". :(
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

OK, det var bara en tanke, det är tydligen bara att göra normalt underhåll av motorn.
Byta luftfilter, bränslefilter, oljor och så vidare. Det enda jag vet brukar göras är att kolla spridarna så att de fungerar som de skall och kolla iställningen av pumpen.
Enda trösten är väl att vi har ingen Turbo som kan paja:)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Jo, DET kan vara något att glädja sig åt.
Lätt-trycksturbon på min "lilla" volvo 950 la av
med stora bråvita moln.

Då förstod jag plötsligt varifrån alla pyttesmå
oljedroppar på bakluckan kom från.
När oljedropparna dyker upp har man tydligen
12 månader på sig att spara pengar till turbo-
renoveringen.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Ja du Hans5003 då får vi konstatera följande.
Vi med sugdiesel kommer sist uppför backen men står minst tid på verkstad:)
I vart fall när det gäller trasiga turbor.

När jag började köra tunga fordon hade jag en Volvo Viking boogie med 125 hk sugdiesel utan turbo som lastade 15 kubikmeter olja/bensin ca 14500 kr. Det gick inte fort i backarna upp från Jönköping ska du veta.

De senaste åren av mitt chaufförsliv körde jag på Bergen, Norge.
Turbomotorer på ca 450hk och en last på 25 ton. Då gick det inte heller fort i stigningarna upp till Hardangervidda, så jag lider inte mycket av att bli omkörd
När målet är nått sover vi nog lika gott i en HB utan turbo, men som sagt det är inte samma "status" som att åka omkring i en 3 liters tubomatad motor med chippad motor naturligtvis :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: "Trimma" en sugdisel

Det går som sagts tidigare att "trimma" en sug disel genom att öka mängden insprutad disel. Detta funkar bra till en viss gräns. ränsen är tydlig! När man gått för långt så ser man inga bilar bakom sig i branta backar. :rolleyes: De har försvunnit i det svarta diselmolnet. SBP har oxså "lite" att kommentera när de mäter på bilens sothalt. Enklast är faktiskt att hänga på en turbo Laddkylare och inte öka trycket speciellt mycket.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Är det så enkelt egentligen. att "hänga på en turbo" o intercooler. Är inte det ett omfattande ingrepp?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Turbokonvertering, det som gäller enligt mig!
Under det glada 80-talet så var turbokonvertering av (sug)diesel en ytterst vanlig åtgärd.
Mängder av färdiga kit byggdes av GIK, STT med flera och många byggde egna anläggningar.
En 80-tals MB 240/250/300 blev som en ny bil med turbo liksom Volvos 6-cyl, varför de såldes utan turbo är en gåta för mig.
Att på vanligt sätt sugtrimma sin diesel likt en ottomotor(bensin) är inte så lätt då maxvaret samt/eller volymen inte enkelt kan ökas, det är knappast värt besväret att göra något annat än turbokonvertera när man önskar mer effekt i sin diesel.
Det gäller alltså efter det att tändtidpunkt samt bränslemängd är korrekt justerat.
I sin enklaste form består en konvertering av en turbo som monteras efter original grenrör och sedan ansluts olja till turbon (från t.ex. oljetryckskontakten), luftslang från luftburk in i turbon, luft ut till motorn samt en oljeretur till tråget.
Sedan kan man bygga en bättre anläggning med nytt avgasgrenrör, bättre luftburk, bra avgasystem samt laddluftsskylare, oljekylare o.s.v.
Efter detta är det bara att öka den maximala dieselmängden så man får nytta av det ökade luftflödet till och genom motorn.
Dieselturbo är enkelt och det är liten risk för problem jämfört med ottomotor men om man inte gör allt själv blir det en hel del kostander.
"På den gamla goda tiden" kostade ett turbokit mellan 15000-30000:- och för den summan kan man bygga ett bra kit i dag.
Gör man allt själv med korrekt valda begade delar så blir det mycket billigare.

(Nästan alla fordon jag äger har turbo...frånsett min nuvarande motorcyklel som är en KTM 950., men snart så....)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Ok nog låter det kompliserat för en amatör på det området:rolleyes: Det blir nog att vara nöjd som det är:) Hur som helst så kommer man ju dit man vill, och kommer man även hem igen så är det ju toppen:):)
 
O

Osten

Guest
Sv: "Trimma" en sugdisel

Klart du ska skruva på pumpen lite:mcride:.
Bara testa dig fram och kom ihåg vart du började. Ryker det kolsvart vid fullgas är det för mycke, enkel regel. Hitta nåt mellan läge så drar den inte så mycket mer och går mycket bättre.
 
Toppen