• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Triax ufo 100/120

F

F.d. 50456

Guest
Hej är ny husbilsägare får ingen signal till TV-n trots att det verkar som antennen fungerar, har kollat alla anslutningar dock ännu inte på taket. Röda lampan lyser på takantennen och splittern. Någon som har tips om detta.
Klas

F

F.d. 50456

Guest
Sv: Triax ufo 100/120

Antennen sitter på en höjbar stång, har höjt den max , sitter 60-70 cm över taket, har försökt vrida den åt alla håll, blir ändå ingen signal.Bor ju inte heller i glesbygd, man kan se Nackamasterna härifrån.
Klas

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Är antennförstärkaren på. Har en särskild brytare på min för att spara ström. Ibland så måste jag göra flera kanalsökningar. Vet inte vad det beror på.
Ha det

F

F.d. 50456

Guest

Tror att antennförstärkaren är på( det ser ut som en sådan) det lyser en röd lampa på den och elen är inkopplad. Antennsladden från antennen går in i den och det finns två utgångar, i den ena sitter antennsladden som går till TV-n, den andra är ej använd.

Klas

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har bara 1 in och 1 ut på min. Har du testat att byta plats på antennkablarna. Dum fråga kanske, när du gör kanalsökning gör du det på antenn då på TV? Jag fyller även i att den skall söka på både digitala och analoga signaler (har inte orkat sätta mig in i hur det fungerar)
Lycka till

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, kolla så TV'n söker med den digitala kanalväljaren och inte enbart med den analoga (den har man bara nytta av nu för tiden om man bor i hus med gammal centralantennanläggning).
Det går att ställa in i menyerna -analog-digital eller båda. Det räcker att ha den digitala aktiverad, för annars tar det bara längre tid om TV'n även skall söka analogt när det ändå inte finns någon sådan signal "i luften".

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg efteråt att peter nilsson skrivit liknande svar, men låter mitt inlägg vara kvar.

Senast ändrad:
F

F.d. 50456

Guest

Tråkigt nog finns ingen bruksanvisning för TV-n, det är en Andersson platteve, ska försöka söka signal även digital men det är lite svårt att förstå hur det funkar. Tror inte att det är något fel på antennen eller antennförstärkaren för allt ser bra ut. Antar att det finns en inbyggd digitalbox i teven men vet inte detta.

Mvh Klas

F

F.d. 50456

Guest

Tack håller just på med det men det går sådär, det är en Andersson A190WD DVD, var tvungen att skruva bort den för att hitta beteckningen :)

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Berättar om mina erfarenheter om det skulle vara så att TVn är trasig.

Köpte en ny Anderson som fungerade när jag startade den ansluten via medföljande trafo till vägguttag 220V , men som inte fungerade i husbilen kopplad till 12 V (med laddare påslagen ca 14V). Frågade Net-on-net som svarade att den skulle tåla att drivas av 12V med laddning påslagen. Jag har dock inte hittat någon spec som talar om vilken spänning som är OK. Jag bytte TVn på garanti utan problem, men installerade för säkerhets skull en 12V/12V omvandlare. Därefter inga problem.

ErikP

F

F.d. 50456

Guest

Har nu Googlat, men det verkar saknas bruksanvisning på Andersson A190WD DVD, TV-n går ju men man får meddelandet att det saknas signal, har försökt knappa på fjärrkontrollen på alla möjliga sätt men det funkar inte, svårt utan manual :(

F

F.d. 55587

Guest

Hej!

Hade exakt samma problem när jag startade upp min TV första gången (också Andersson nyare modell), ingen signal. Det fanns inte ens en lysande diod på antennen...

Började med att mäta upp spänningen till antennförstärkaren.
(Firman jag köpte husbilen av hade monterat både antenn och förstärkare)
Förstärkaren var kopplad till två elektronikkablar vilket innebar matning på endast ca 5V till förstärkaren. Kompetenta killar...?
Kopplade om + och - till 12V. Dioden lyser på antennen. Check!

Fortfarande ingen signal... Rådfrågade Kjell & CO och de menade att man bör, för optimal signalstyrka, skruva i ett slutmotstånd (75 ohm) i den utgången på förstärkaren som inte används.
De jämförde utgående signalstyrka med en vattenslang; utan slutmotstånd är det som att vattna med hål i slangen...
Köpte och monterade ett slutmotstånd och vips så blev det 100 % kvalite- och signalstyrka...! Check!

Har inte använt någon CA-modul eller programkort i TV:n utan endast tagit in frikanalerna.

slutmotstånd f-hane 75 ω > Sök | Kjell.com

Lite tips i all välmening, hoppas att det löser sig!

F

F.d. 52943

Guest

Hej är ny husbilsägare får ingen signal till TV-n trots att det verkar som antennen fungerar, har kollat alla anslutningar dock ännu inte på taket. Röda lampan lyser på takantennen och splittern. Någon som har tips om detta.
Klas

På vår antennförstärkare (iofs inte triax) lyser röd lampa när ström är kopplad, men förstärkaren är av. Finns en knapp på förstärkaren. När den trycks in tänds grön diod.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej så vidt jeg kan se, er dit tv IKKE MPEG 4 digital. Du skal bruge en MPEG 4 box for at modtage signal

ERIK DK
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Czuba, i Sverige går det fortfarande att få in många kanaler med mpeg2 mottagare. Det är bara de nyaste kanalerna som enbart sänder i mpeg4, och som man då missar.

M.v.h. JANKRO.

Toppen