• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trevligt besked från Vägverket

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026
Många av oss har Husbilen avställd under vintern. Fordonsskatten har ändrats en hel del och vad gäller då vi Påställning?!

Så här står det på Vägverkets hemsida; http://www.vv.se/templates/page3____16510.aspx
Fordonsskatt vid påställning
Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.
Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)

Tyckte då det kändes lite oklart om jag skulle betala för en hel månad om jag ställde på bilen i mitten på månaden.

Mailade då följande fråga till Vägverket;

Jag har en avställd Husbil. Fordonsskatten är 5018kr - betalas alltså per dag eftersom den är högre än 4800kr.
Frågan: Om jag ställer på bilen den 16 mars får jag då betala skatt för hela mars eller per dag från 16 mars?! Tack

Fick idag följande svar;

Ditt ärende till Vägverket: SFB328
Fordonsskatten kommer att debiteras från den 16 mars till den sista maj 2008.
Med vänlig hälsning
Karolina Alnqvist
Vägverket
www.vv.se
0771-119 119

Jag hade tänkt ställa på Husbilen den 1 april eftersom jag har en del att fixa på huset först. Med detta fina väder och allt som jag skall montera så blir man sugen att ställa på den tidigare. Att betala för hela mars när man tar ut den 15 mars hade känts fel - så tolkade jag reglerna. Nu behöver jag bara betala för halva mars. Hurra!
Det var väl bra! Hälsningar Hasse

Senast ändrad:
F

F.d. 5746

Guest
Sv: Trevligt besked från Vägverket

:yes:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest

Talade damen om vad påställningsavgiften kostar oxå?.... Du vet karuseller och gungor....

F

F.d. 13050

Guest

Påställningsavgift från 1 januari 2008

Från och med 1 januari 2008 är påställningar avgiftsbelagda. Avgiften är 50 kronor och tas ut samtidigt som fordonsskatten. (Om fordonet är skattebefriat tas endast avgiften ut.) Avgiften införs för att täcka Vägverkets merkostnader vid av- och påställning av fordon.

Påställningsavgift tas inte ut för fordon som ställs på för första gången.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Numera måste man alltså betala skatten vid tre tillfällen, i mitt fall i februari, juni och oktober.

Skattemärket kommer också tre gånger och man kan/får inte betala ett helt år åt gången om man skulle vilja.

Eftersom skatten räknas per dygn (ca kr 14,-/dygn ) lönar det sig att ställa av bilen om man inte skall använda den under ett par tre veckor. Påställningsavgiften är kr 50,- per gång. Kortaste avställningstiden är 16 dagar.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Ursäkta,men jag kan inte se det POSITIVA i att skatten har gått upp från 3,461 kr per år till 5,063 med påställnings kostnaden.
Sen om skatten betalas per månad eller inte, så blir ju totalen att skatten har gått upp med ca: 1,602,00 kr per år.

Kan nån nu levande mäniska, förklara vad det är som är så bra med detta???

Är det någon som har för mycket pengar och har svårt att göra av med dom??
Maila gärna till mej så tar jag gärna emot dom.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Fick också Trevligt Besked idag Bilens Ursprungskontroll va bra så nu reggar jag nästa Fredag

Toppen