• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trevligt bemötande

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Vi skulle besöka Köpenhamn under ett par dagar. Tänkte oss ställa husbilen på en lugn plats i Malmö den 2/1 för att nästa morgon åka över bron. De flesta ställplatse var stängda så jag slog en signal till en båtklubb, Lagunen i Limhamn. En trevlig man svarade och sa att det gick bra att stå hos dom, men egentligen var det stängt för säsongen. Jag frågade om det var möjligt att koppla in sig på el? Kom du hit så ordnar vi detta. Vi anlände till Vaktg. 9 Limhmn ca 15.30. Samma man tog emot oss som hade svarat i tel. på morgonen. Tyvärr kan jag inte ge dig samma service som på sommaren men jag skall göra mitt bästa! Han ordnade så att vi kunde koppla på elen och dessutom låste ha upp till en toalett bara för oss. Vilken service trots att det var stängt!
Vore trevligt att bli bemött på detta sätt på fler ställplatser Han visste verkligen vad service var! Hit åker vi fler gånger:spinny:

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Trevligt bemötande

Nu är jag anmäld till framtidsgruppen för fritt flummande, fantasier o tankar. Så det är säkert rätt plats att resonera i. Men kanske
finns följande redan och då skall det användas.

En blomstercheck från en tacksam medlem är alltid uppskattat. Men jag föreslår att det finns någon form av symbol att dela ut till de som förtjänstfullt stöder husbilslivet på ett extraordinärt sätt.

En vimpel, en plakett, ett diplom eller eller något annat som visar på en extraordinär insats? Det känns som att Husbilsklubben borde ha något att dela ut. Hälsar Björn

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hej!

Jag håller med ovanstående att någon form av gåva från klubben till personer som gör bra saker för oss kunde vara trevligt.

Kjelle

Om jag kör fast i blött gräs och det kommer en farbror i traktor och drar upp mej mot betalning eller ej.Ska vi då ge honom en gåva från klubben????
Det är oss han hjälpte inte klubben .
HaDe Hasse

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jag får hoppas någon berörd läser detta från SMÅbåtshamnen i Limhamn!
Mvh.
Vi skulle besöka Köpenhamn under ett par dagar. Tänkte oss ställa husbilen på en lugn plats i Malmö den 2/1 för att nästa morgon åka över bron. De flesta ställplatse var stängda så jag slog en signal till en båtklubb, Lagunen i Limhamn. En trevlig man svarade och sa att det gick bra att stå hos dom, men egentligen var det stängt för säsongen. Jag frågade om det var möjligt att koppla in sig på el? Kom du hit så ordnar vi detta. Vi anlände till Vaktg. 9 Limhmn ca 15.30. Samma man tog emot oss som hade svarat i tel. på morgonen. Tyvärr kan jag inte ge dig samma service som på sommaren men jag skall göra mitt bästa! Han ordnade så att vi kunde koppla på elen och dessutom låste ha upp till en toalett bara för oss. Vilken service trots att det var stängt!
Vore trevligt att bli bemött på detta sätt på fler ställplatser Han visste verkligen vad service var! Hit åker vi fler gånger:spinny:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hasse du har naturligtvis rätt. Men, iden med någon typ av "present" till en båthamn eller något annat "inom branchen" som gynnar oss husbilsresenärer kan vara ett bra sätt att visa att vi finns & uppmuntra till samarbete. Lite PR för oss så att säga.

Bennie:)

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hasse, Jovisst, en klubblös hade säkert fått samma hjälp, särskilt som man betalar för sig. Det handlar inte om det man kan förvänta sig...

Tråden startade med "Trevligt bemötande" och det är inte alltid lika självklart. Trådskaparen upplevde ju något extra trevligt som han ville förmedla. Kanske tycker han och andra att det skulle vara fint om man kunde markera det på något sätt?

En punktering är aldrig rolig, särskilt inte en mörk höstkväll. Visst, vi har försäkringar och assistans men det kan ju göras på olika sätt. I detta forum finns flera inlägg om serviceverkstäder som verkligen ställt upp på ett extraordinärt sätt. Skulle det inte vara kul om man kunde lämnat nån enkel minnesgrej, på plats?

Om jag hade kört fast på en åker så hade jag inte sett det som en självklarhet att kunna betala en bonde o få hjälp. Kanske blev det en normal affärsuppgörelse för dig. För mig hade det varit stor lycka, bara att hitta bonden. Kanske var han sur, vresig o hutlöst dyr. Men kanske var han en solstråle som som gärna ställde upp, till låg kostnad, för att ni skulle kunna fortsätta?

Så i dina kläder hade jag gärna haft en enkel dekal i beredskap i husbilen. Jag hade hämtat dekalen och smackat på den på traktorn. Text eller symbol med innebörd "Med stort tack för en extraordinär insats, hälsar en medlem i HBK."

Gubben blir glad, dekalen ger allmän PR, jag blir glad när jag ser dekalen på en tillbehörsbutik! Kanske en :) med text HBK?

Så jag vill gärna vara en del i framtidsgruppen för att resonera om hur vi kan stödja "trevligt bemötande", hälsar Björn

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Trevligt bemötande för en enskild HB medlem ger en positiv känsla av tacksamhet och glädje. Vi talar gärna om detta för andra och rekommenderar gärna denna ställplats eller campingplats för vänner och till andra på detta forum.
Allt som är berömvärt för den enskilde är väl också berömvärt för klubben.
Kan därför inte se varför inte klubben skulle kunna stå bakom en berömvärd handling.
Kanske vi i klubben kunde tillhandahålla någon dekal eller dylikt som vi kunde köpa och ha med oss.
En klapp på axel eller lite beröm förgyller alltid vår tillvaron.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hasse du har naturligtvis rätt. Men, iden med någon typ av "present" till en båthamn eller något annat "inom branchen" som gynnar oss husbilsresenärer kan vara ett bra sätt att visa att vi finns & uppmuntra till samarbete. Lite PR för oss så att säga.

Bennie:)

Jag stödjer detta tankesätt. Gästhamnar och andra småbåtshamnar är bättre att samarbeta med än SCR. Skicka idén vidare till Kommungruppen.

Sjönära trevliga ställen. I flera städer centrumnära. vinn vinn. Uppvakta dom. Dom har säkert någon organisation som förenar dom?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag stödjer detta tankesätt. Gästhamnar och andra småbåtshamnar är bättre att samarbeta med än SCR. Skicka idén vidare till Kommungruppen.

Sjönära trevliga ställen. I flera städer centrumnära. vinn vinn. Uppvakta dom. Dom har säkert någon organisation som förenar dom?

Samarbete med småbåtshamnar är något Kommungruppen har på sin agenda. Bland annat så finns Lövstavikens småbåtshamn i Falkenberg med som en ställplats som sponsrats av HBK. Vi tar gärna emot tips på några samarbetsorganisationen som jobbar med småbåtshamnar. Hittills har det mest varit kontakt med enskilda hamnar. Dock är något regionalt projekt under uppstart och vi har börjat initiera kontakt med dom, vad resultatet blir återstår att se eftersom projektet inte börjat arbeta ännu. Vi vill också gärna ha tips om någon hör talas om regionala projekt, enskilda hamnar som kan vara intresserade är ett annat tips som skulle uppskattas.

Sen finns det säkert andra typer av organisationer som kan vara lika intressanta så kom gärna med tips till Kommungruppen.

Jag passar också på att påminna att Kommungruppen likväl som Framtidsgruppen gärna tar emot anmälningar av medlemmar som vill vara med och bidra med sitt strå till stacken.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag tog för flera år sedan kontakt med ansvariga för Gästhamnsguiden och uppmärksammade dem på behovet av husbilsplatser och att hamnarna kunde vara ett bra alternativ. Hamnarna fick förutom ett tillskott i ekonomin även en viss bevakning av hamnen genom besökande husbilsturister.

Då inledda Gästhamnsguiden ett arbete med att bearbeta hamnarna för att få dem intresserade vilket har gett resultat trots visst motstånd från en del hamnkaptener.

Sedan kommungruppen bildades ser jag det som deras jobb att fortsätta kontakten med Gästhamnsguiden.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag tog för flera år sedan kontakt med ansvariga för Gästhamnsguiden och uppmärksammade dem på behovet av husbilsplatser och att hamnarna kunde vara ett bra alternativ. Hamnarna fick förutom ett tillskott i ekonomin även en viss bevakning av hamnen genom besökande husbilsturister.

Då inledda Gästhamnsguiden ett arbete med att bearbeta hamnarna för att få dem intresserade vilket har gett resultat trots visst motstånd från en del hamnkaptener.

Sedan kommungruppen bildades ser jag det som deras jobb att fortsätta kontakten med Gästhamnsguiden.

Jag tar med det till Kommungruppen Gunnar.

S

Sören-6830

Guest

Det är inte små inkomster några ställplatser i en gästhamn kan ge. För några år sedan ordnade jag så att några platser iordningställdes vid Falsterbokanalens gästhamn. De första åren var intäkten ca 40 000:-/år, senare år har intäkterna varit runt 60 000:-/år. Detta på 8 st platser där det tidigare var bilparkering utan inkomst. Inte helt utan betydelse för en båtklubb som är beroende av gästhamnsavgifter.
Investeringarna har inte varit stora, ett par elplintar och tömningsplats för grå- och svartvatten.

S

Sören-6830

Guest

Det är inte små inkomster några ställplatser i en gästhamn kan ge. För några år sedan ordnade jag så att några platser iordningställdes vid Falsterbokanalens gästhamn. De första åren var intäkten ca 40 000:-/år, senare år har intäkterna varit runt 60 000:-/år. Detta på 8 st platser där det tidigare var bilparkering utan inkomst. Inte helt utan betydelse för en båtklubb som är beroende av gästhamnsavgifter.
Investeringarna har inte varit stora, ett par elplintar och tömningsplats för grå- och svartvatten.

Kan väl också tillägga att jag såg till att ställplatsen publicerades i Reisemobil och hos ADAC, det har medfört att största andelen besökare kommer från Tyskland.

Ovanstående kan ju kanske vara bra att nämna för de hamnar som överväger ställplatser

Toppen