• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trevliga platser i närområdet?

F

F.d. 55334

Guest
Hej alla glada husbilsfantaster,

Har skickat in medlemsanmälan etc men det tar väl några dagar.

Med Trettiettan har vi gjort några korta turer (från Vikbolandet) till Arboga, Västerås, Surahammar, Sala nästan, Oskarshamn med bl a Katthult, Fjällmossens naturreservat i Kolmården och Stendörrens dito ost Nyköping. Mest för att testa om lusten finns att byta från båt till bil och om Trettiettan håller. Trevliga - om än långsamma- turer bortsett från att det är svårt att tänka ut var man kan ställa sig över natt om man inte känner till trakten. Oskarshamn och Stendörren blev mest problem, i Oskarhamn var det någon slags festival och ganska livaktigt inne i stan så det blev en Qstarmack i mörkret på vägen mot Växjö, helt OK, och Fjällmossen/Stendörren ja det blev hemfärd lite snopet för man fick inte stå på Stendörren över natt?? och i mörkret hittade vi inget annat. Man kan väl säga att vi hade ett litet meningsutbyte på hemvägen men det är inte så lätt att fatta snabba beslut för nå´n av oss med ledning av gps/dator/karta/visuell spaning i halvmörker och mörker.

Så ni som ägnar er åt fricamping, vad är tricket?

Trevlig helg och varm höst önskar

Atenga - Agneta (använde Atenga som barn vid hemliga meddelanden som lades under en sten, ack ja)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Trevliga platser i närområdet?

Hej Atenga
Välkommen i gänget.
Vi har också lämnat båtlivet sen 20 år tillbaka och kan konstatera att detta är en minst lika stor frihetskänsla. Fricampar till 99.9 %. Varför skall man först betala dyra pengar för en bil som har allt man behöver, toa, dusch, kök, TV, matplats och säng, och sedan betala campingavgift för att få ligga och sova i sin egen säng, det har jag inte förstått. Vi är lika gamla som du och har inget behov av lekplatser och dylika faciliteter samt ett antal stjärnor som campingarna har.
Vi söker oss till småbåtshamnar (båtlivet suger fortfarande lite), p-platser vid kyrkor, slalombackar, stormarknader, industriområden och naturligtvis i städer där man hittar en lite lugn plats. Glöm inte ställplatserna som du hittar här i klubben.

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej! och välkomna i gemenskapen.

SYND ATT NI INTE ANAMMAT KLUBBENS DEFINITION AV PARKERING OCH CAMPING HADE NI GJORT DET HADE NI LUGNT KUNNAT STANNAT OCH PARKERAT ÖVER NATTEN HOPPAS ATT VI KAN SES FRAMÖVER PÅ NÅGON TRÄFF ELLER RENT SPONTANT DEt TYCKER VI ÄR KUL.
MV SivoLasse:spinny:

F

F.d. 50609

Guest

På Naturvårdsverkets hemsida Meny - Naturvårdsverket finns en del info om vad som gäller. Kolla tex länken Att vara ute i naturen

Är det en skyltad P-plats, där tidsbegränsning ej anges, så gäller max 24 timmar.
Det finns ingen lag som hindrar att man sover i fordonet när det är parkerat.

Personligen har jag en stor förkärlek till att undersöka små grusvägar som tycks gå "rakt in i skogen". Men jag har (ännu) ingen husbil utan brukar övernatta i min herrgårdsvagn, så det är lite lättare att vända, ifall vägen upphör utan förvarning. Dessutom har jag lärt mig, av diverse överaskande erfarenheter :D, att se ut en sovplats innan mörkret faller.

F

F.d. 55334

Guest

Hej,
Ja, i efterhand har jag insett att vi kunde ha stått kvar trots flera stora och tydliga anslag av länsstyrelsen att Stendörrens naturreservat bara är öppet för besök på dagtid och att - bl a - husbilar inte får ställas upp där. Får se om vi åker tillbaka en annan gång, hann bara gå den yttersta slingan och Naturum är bara öppet helger i september. Vackert och intressant är det i alla fall.
Man lär så länge man lever. :wub:
Atenga

Och så här står det -
Föreskrifter
För att underlätta för allmänheten har vissa gemensamma regler beslutats för naturreservaten i Sörmlands skärgård.
Utöver vad som gäller enligt annan lagstiftning är det förbjudet att:
· bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda stående eller omkullfallna träd och buskar samt att skada vegetationen i övrigt genom att gräva upp växter såsom ris, örter, mossor eller lavar
· störa djurlivet t ex genom att klättra i boträd eller döda däggdjur, fåglar, kräl- eller groddjur
· medföra hund eller annat husdjur som inte är kopplat eller förvarat i bur
· på ett störande sätt använda musikinstrument, bandspelare, musikanläggning eller liknande
· göra upp öppen eld på annat än särskild iordningställd plats som är markerad med skylt. Din egen grill får du dock använda om inte skada uppstår
· förbjudet att tälta eller övernatta i husvagn eller husbil. Reservatet är avsett för dagsbesökare
· för längre tid än två dygn i följd förankra båt vid samma strand

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Märkligt att man får ligga förtöjd vid strand under två dygn men inte övernatta på parkeringen. Logiken hos vissa beslutsfattare verkar vara tillfällig.

EssoJ

F

F.d. 55334

Guest

Sant, men jag har inte ställt frågan riktigt så utan frågat Lst varför den diskriminerar det rörliga friluftslivet i form av husbil/husvagn så man inte kan få stå över natt. Svar har jag inte fått än men det kommer väl.
Och jag har lärt mig att kolla på nätet innan jag planerar en utflykt. Och att det mörknar väldigt fort efter kl 18. Plus de tips jag fått, som jag är tacksam för
Så jag hoppas vi kommer iväg på en liten tur igen snart.
Atenga

F

F.d. 297

Guest

Vi åker alltid till Trosa hamn där får man stå 8 dygn tror jag det var utan att ljuga i så fall rätta mig ni som vet. Vi var där i helgen man kan antingen stå vid båthamnen med el. det finns fyra elplatser 165 kr dygnet då finns toaletter dusch bastu samt handikapptoalett verkligen välordnat samt sopptunor. Eller så kan man stå på ängen som vi kallar det för mitt emot båthamnen men där har man ingen el då. Vi kollade på en lapp där man kan få el där stod det att dom har öppet från kl 9 på morgonen till kl 15.00 nu under lågsärsong vad vi förståd så är det öppet året runt där i informationen. Men under sommartid är det klart öppet längre in på kvällen. Det är en liten minilivsaffär också. Men inte långt till stan där man har både konsum och ICA samt många olika resturanger om man vill gå ut och äta. Jag kan varmt rekomendera ICA trossen innan man kommer ner till Trosa ligger på vänster hand. Dom har verkligen fina varor.

Anita o Risto i Täby

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hej Atenga. Välkommen till Motala och Vadstena, vi har i Motala Verkstad en fin ställplats. Även i Hamnen kan man stå liksom i Varamon, och närheten till Vadstena och Omberg gör att det blir resor dit. Själv är jag lite såld på Tiveden och då blir det mestadels Forsvik som jag övernattar i, eller däromkring kanske jag ska säga.
Avståndet Forsvik - Norrköping äv väl ca 16 - 17 mil, en lagom tripp på en helg.

Tant Sture

F

F.d. 297

Guest

Vi ståd vid hamnen då vi var i Vadstena. Det var mysikt att stå där man hade havsutsikt samt nära till allt och ströva omkring i Vadstena. Men blir lite långt från Täby det blev 55 mil retur o retur. Så vi åker gärna till Trosa det är nära o bra för oss under helgdagar just nu in på hösten. I dag känns det verkligen som det är dags att ställa av bilen inför vintern men man hoppas varje dag att det ska gå att åka utt ett par helger till i alla fall. Det är svårt att slita sig från husbilsåkandet men man får se det så att det kommer en ny vår med nya spännanade utflykter åt alla möjliga håll i Sverig. Ha det bra

Anita o Risto i Täby

F

F.d. 8726

Guest

Vi åker mkt i vårat närområde.

Kommer du till Örebro så rekomenderar jag USÖ-sjukhusets stora parkering. Gratis på helger. Vi står där när vi går ut och äter(dricker) :spinny:

Vi står ofta i Sjötorp (El platser) elr Lyrestad, efter Göta kanal.

Askersund, grusplan vid kyrkan. Mycket mysigt.

Fler som har tips..?

F

F.d. 52979

Guest

:dog: Hoppas ni har hittat nå´t i närområdet. Annars finns det mer än 300 sjöar i Finspångs kommun, många med bra parkeringsplatser, tex Skiren mellan Lotorp och Igelfors. Fast det är ju lite mörkt nu i Oktober. Eller besök vårt nya bad, Arena Grosvad, med bassäng för motionssimning, 2 rutschbanor, bubbelbassäng, varmvattenbassäng och fin avdelning för de minsta bassäng med bubblor och rutschbana. tà´ med lås till klädskåpet. Stor parkering utanför.

Toppen