Sv: Trevlig Midsommar alla HBK.are
Vist lyste solen så där , riktigt föerädiskt lockande, de gamla men väl smorda vandrarkängorna kändes fina , huvudet ganska klart , och så var vi på väg , först travandet i björkskogen , sedan upp mot kalfjället, vinden är nord-nord ostlig , så nästan medvind , skönt , för vinden är inte någon varm smekning från herr Bore , nej snarare små örfilar , precis som han ville säga , vad F-n ger ni er ut på detta för, men " Gubben " har givet sig den på att även i år , inte nådens år , men i år , göra denna vandring. Redan tidigt inser vi att årets " knallande " blir svårare i år än på många år , detta beroende på den enorma snömängd som fortfarande ligger uppe på kalfjället. Svårt att vandra och ännu större problem med vattendragen som är överfulla och bitvis kraftigt strömmande, för att nu inte tala om att hitta den där " gröna " fläcken vid den blanka fjällsjön , den som man alltid drömmer om att hitta till nattläger plats , utan tuvor eller stenar och framför allt lä. Vi hittar en plats som är ok men inte mer , och inte skiner solen på oss heller , nej himmlen är blygrå och de små ettriga regndropparna som träffar ansiktet i hopp om att , han innanför , skall förstå att detta gör frågan om att " alla hästar inte är på plats istallet " , atomatiskt uppkommer , efter några timmars försök att sitta vid den rytande elden , i den hårs vinden ) kryper jag ner i en varm och skön sovsåck känner den härligt följsamma Hästen madrassen under kroppen , sötta och ge efter för den böljande kroppen som vilar ovanpå. Drömen börjar reda första natten . den handlar om min underbara säng hemma... På morgonen visar termometern plus två grader , vad f-n håller man på med ?? så sprider sig lukten av kaffe , himmlen ljusnar både mentalt och fysiskt , att kroppen sedan skriker om att , inte var det någon tjock resårmadrass jag låg på i natt och att vandra , det ska man inte göra efter 17 år , menar 71 år, Vi styr nu mot Sylstation, men eftersom jag är sedan några år tillbaka , folkskygg , så gör vi som Björnarna här uppe , vi drar oss tillbaka , ger de vilda mäbiskorna som kommer söder ifrån , de som vandrar från stuga till stuga i kavaj och lågskor möjlighet att strorma fram över fjället.
Detta självplågeri pågick i ytterliggare ett antal nätter , men till midsommar aftons kvällen återvände vi till Tänndalen , låg i en hem tillverkad våningssäng , sov som en stock , tidigt , utan att ha plockat sju sorters blommor , men taget både den lille en och två och.... Vädret ururselt , en morgon hade vi två grader minus. Men det är så hällsosamt och stärkande i fjällen.......... Kände ändå att jag hade sällskap av några på den där lille på midsommar afton , så länge jag var med. Någon dag senare hämtade vi husbilen i Ljungdalen.
Bilder har inte " Gubben " lärt sig lägga in än , och det är säkert en mening i detta också !
Ha en fin husbils sommar
Ttte 04
Ps. Branden var 1980 ! Stormen 1930 , då hittades delar från fjällstationen ända borta vid Tossåsens sameby , straxt nord,nord ost Storsjökapell.