• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre kablar i kranen.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!
Har fått tag på en engrepps vattenkran till köket. Ville byta till en högre modell. Nu till problemet: Från kranen kommer det tre (3) kablar???? på den som satt där från början var det bara två (2)?? Är det någon där ute på forumet som vet hur detta kopplas? Eller om jag möjligen har fått tag på en kran som inte passar vår bil. Bilen en Hymer Tramp 674 SL -09. Tacksam för svar eftersom jag inte är så bra på det där med kabeldragningar.Man vill ju inte att det bara säger "frääääs" och så var det över :swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tre kablar i kranen.

Hejsan, lite svårt att svara på utan den vanliga kommentaren...Man skulle behöva mäta på sladdarna...Normalt med två sladdar så sluter kontakten bara och pumpen går igång. När du har tre sladdar ut så vet jag tyvärr inte hur brytaren ser ut. Med växlande kontakt, menar roslagen att när kranen är stängd så är "sladd ett" ansluten till andra sladden. Och med kranen öppen så är "sladd ett" ansluten till tredje sladden.
Det kan också vara så att en sluter för k.v. och en sluter för v.v.
Det går säkert att använda kranen till din bil, men om det räcker med att använda två sladdar eller om man behöver koppla ihop två av dem för att få rätt funktion kan jag inte svara på utan att mäta hur det är kopplat.
Det är inte så svårt att kolla, om du kan få hjälp av någon som bara har lite mätkunskaper så borde det lösa sig.

Lycka till. JANKRO.

.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Tre kablar i kranen.

Hej igen!

Glömde skriva att den har varit kopplad i bilen, dock bara med de två kablarna och fungerade. Men det som händer är att kranen verkar trycka ut vatten en "lång" stund efter att man stängt av vattnet. Den droppar ganska mycket. Därför tror jag att den tredje kabeln måste vara till någon nytta :confused:men vet inte vad. Den tredje kabeln är mycket tjockare än de två andra och det står jord även på den. :wall: Jag hatar när jag inte förstår!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tre kablar i kranen.

Den 3. kabelen er den gul og grønn - kan godt være en for kobling til 230V sin jording. Husk vannledninger i hsubiler leder ikke el, så for å gi skydsjird på en metalkran så trenger en egen kabel.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Tre kablar i kranen.

Från undersidan på kranen löper en gul,en svart,en vit och en brun kabel. Dessa går ihop i en liten "skyddspåse" därinne finns ett mycket litet kretskort. Från påsen löper sedan ut en brun,en svart och en röd kabel.På den svarta kabeln står det + 12 V pumpe. På den bruna står det bara 12 V.På den tjockare röda kabeln sitter en vit grej ochhar en lapp på sig med text Max 100mA. Sedan ser det ut som skarvningar i svart runt den röda kabeln och det sitter en lapp med texten GND. Denna kabel blir sedan på slutet vit och har en röd kapsel som ser ut att man skall trycka på någonstans, en typ av kabelsko. Tyvärr har jag för närvarande ingen kamera så jag kunde skicka en bild. Kul om någon kunde komma på svaret.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tre kablar i kranen.

Ok då verkar det som att den kabeln som det står 12v skall till batteriet,
Kabeln som det står pumpe skall till + 12V till pumpen
Kabeln som det står GND skall till jord Ground.
Det lilla kretskortet är tydligen ett relé, som slår till pumpen.
Låter fortfarande lite mystiskt varför kranen har tre kablar
Försök att ta ett foto på kretskortets undersida och ett på åvansidan.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tre kablar i kranen.

Att kranen läcker en stund efter stängning beror troligen på ett mekaniskt fel i kranen. Möjligen någon o-ring, i bästa fall. Som sämst en spricka i den keramiska insatsen, om det är en "bättre" kran.
 
Toppen