• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tre grabbar i husbil!

F

F.d. 9529

Guest
Hallå kära HBK! Jag är nyregistrerad, och har inte mycket kunskaper om hur forumet fungerar, så vet inte riktigt ifall det kanske finns en uppspikad tråd eller en redan befintlig sådan. Hursom, här kommer mitt första ämne!

På söndag (om två dagar) så införlivar jag och två vänner en gemensam dröm - att åka runt i Europa med en lånad husbil av familjen. Tanken från början var att åka runt med tåg, som tiotusentals ungdomar gör om somrarna. Idén tog en helt ny form när min käre far köpte en husbil för att åka ner till Frankrike, vilket blev uppskjutet till nästa sommar.

Hursom, är vi inga husbilsvana människor. Bilen fungerar mycket bra trots tillverkningsåret 1982, och har gått runt 20k mil. Bilen rullar i ungefär 80 km/h. Interiören är mycket välbehållen och fräsch, om än sängarna är osköna.

Vi är tre 20-åringar, med bara en förare, som är mycket körvan vid längre sträckor. Min fråga är egentligen; hur gör vi resan enklast för oss själva? Krävs det ställplats överallt? Finns det underlättande rutter att köra då vi bara har en förare? Vad erbjuder kontinenten för färjor för oss som minskar ev. tid på vägen?

Allt som kan tänkas hjälpa oss uppskattas enormt!

/YoungWolks

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Tre grabbar i husbil!

Välkommen :)

Vi har nyss kört: Sverige - Frankrike - Kroatien - Sverige.

Låt föraren köra så länge han orkar, när det är dags att stanna för natten sväng av vid en mack som har övernattningsplatser. Vi försökte hitta platser där det redan stod andra husbilar, när det inte gjorde och vi parkerade själva på kvällen stod det alltid ytterligare 4-5 husbilar där på morgonen.
Inga som helst problem med ensam förare, jag körde hela vår semester, längsta passet 13 timmar, 90 mil med barn (8 & 10 år) utan problem, vägarna är bra och platser att stanna för natten finns precis överallt.

Peter :)

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Övernattningar på mackar längs motorvägar rekommenderas inte. Det är där de flesta tråkigheter inträffar.Ladda ner ställplats app och stå en bit från motorvägen i lugn och ro.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Någon eller några av er har säkert iPhone och den bästa ställplatsappen heter Mobil Life +.
Funkar även offline!

image.jpg

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Under reseberättelser i högerspalten finnsmånga tips att hämta. Bestäm er för vad ni vill se och göra i första hand och låt resan bli målet. Tyskland och Frankrike är mycket husbilsvänliga och ställplats finns överallt, allt från service med vatten, tömning och el till en parkeringsplats på grus. Allt mycket billigt med Svenska mått. Ha en underbar resa.

Birgitta

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mål ikke reisen i km men i opplevelser. Motorveier er for å komme fort frem, men en ser lite. De mindre veiene slinger en innom der folk lever, og nesten hver stad og landsby har et sted en kan overnatte - mange finner en hos promobil, men det finnes mange som ikke står i noen liste.

Og for dere unge, det er lett å komme i kontakt med lokalbefolkningen.

At dere kjører i en oldis (tysk slang for tidlig 80 talls husbilar) gjør det enda enkler å komme i kontakt med tysk ungdom - de fleste snakker litt engelsk, men prøv med noen tyske gloser - det bryter isen.

F

F.d. 55397

Guest

Som Ovan: Autoban är bra att piska mil på, men sväng av ibland, finns många tips här. Frankrike har betalautobahnvägnät som är väldigt bra, men även ett "landsvägsnät" som är gratis men förhållandevis bra vägar, man kommer in i fler byar o städer (är ju trevligt det med).
Mat är absolut bäst i by restaurangerna som finns i alla byar (men kocken går hem på em..), naturligtvis snabbare på motorvägstavernorna om man inte lagar själv.

Finns många delsträckor med vackra vyer/sevärdheter/historiska vibbar, vad är ni alla intresserade av?? Bra att ha en lista innan ni åker, men dela i "måste" o "kan va intressant" (En kompis "irrade omkring" i USA för några år sedan o märkte sen att de åkt ganska nära Yosemite utan att svänga in...).
Gör ingen "budget" på hur lång tid etapperna tar, ibland står det still någon timme, ibland ser man nåt intressant som tar några timmar :), men en grov plan kan vara bra att ha

Boendeplatser finns hela skalan, Tysklands Autobahn har väldigt tätt med välutrustade ratsplatser där många tradare står ( och det byggs ut hela tiden). Lite glesare i Frankrike, Italien, Schweiz o BeNeLux. Men nattparkering brukar det gå att finna, på nån parkering eller vid nån "lokal" (kan kräva middag el frukostinköp i P-avgift).
Sen kan man välja ställplats/ camping om man vill (vi har inga personliga erfarenheter av just det.)

Att ta sig från mellansverige till Munchen finns många alternativ, Färjor som kostar men man slipper mil och får vila (de "längre" färjorna något billigare, men sämre tidtabeller), mest flexibelt är Malmö-Kolding-Flensburg, lite längre men ingen väntetid. Med en chaffis kan färja Rödby-Puttgarten vara kortare körning, minst körning GBG-Kiel eller Malmö-Trelleborg färjorna, speciellt om ni kan anpassa "utresan" mot tidtabellerna. Att boka hemresan är dumt (DET har vi testat, att ha Fredrikshamn bokat kl 20 i morgon när Dachau besöket slutade vid 17 tiden vart inget bra..)
Totalt är det ganska hugget som stucket med tid+biljett+bränslekostnad vad man väljer. Skall ni åka färja så är bokningar ett tips mot att köpa vid luckan

Och framförallt, föraren styr rast o stopptider!

OBS att nätetiketten här kräver en reseberätelse! :)

F

F.d. 9529

Guest

Tack så hjärtligt för alla tips! Vi rullar ut den i natt istället, och betar av en del av sträckan Stockholm - Trelleborg för färjan mot Rostock! Efter det blir det Hamburg och sedan Berlin.

För har en grovplanerad rutt genom i stort sätt hela Europa, men kan komma att förändras beroende på hur mycket föraren vill gasa, osv. Resan är fördelad på fyra veckor, så kan bli stressigt med för många destionationer och långa distanser.

Som någon skrev så mäts inte upplevelsen i antal kilometer. Jag lovar att uppdatera när jag kan! Nu står väskorna redo i hallen! Jag läser tråden, så fortsätt komma med stöttande tips för oss ynglingar ute på vägarna!

Trevlig afton!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Håll kontakt med HBK under resan. Du kan behöva det:D

F

F.d. 50097

Guest

Önskar en fin resa! Ha kul och upplev saker längs vägen! Det är bra att läsa på, men också skönt att vara spontan. Man kan inte planera allt!

Låt föraren köra så länge han är pigg och stanna och sov när det behövs! Det är bra att leta efter ställplatser, men man kan också stå på andra ställen. Men då är det bra om man står tillsammans med andra husbilar eller lastbilar och kanske inte syns direkt från motorvägen. Tänk på att låsa garaget och att inte lägga värdesaker synligt eller direkt innanför dörren.

Ha en kul resa!

Helena & Peter
Freedomtravel

Toppen