• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trasiga blinkers

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Just hemkommen från en resa söderöver och kan ej låta bli att klandra alla dessa slöfockar inkl. svensson som inte orkar lämna in bilen på verkstad för reparation av blinkers.:mad::mad::mad:Det innebär att jag får gissa mig till vad de tänker göra med incidenter som följd.
Kvaliten på blinkers tycks bli sämre för varje år.

(Man har blinkers för att tala om för medtrafikanter vad man tänker göra och därmed minska olycksrisken. Är det för mycket begärt:confused:)

Jojje

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trasiga blinkers

Om dom nu mot förmodan lämnar bilen på verkstad kan dom ju passa på att byta strålkastarlampor oxå, många man möter sitter ju lampan upp å ner eller på tväre:mad:

Gurra

F

F.d. 29841

Guest

Höru du
SNAPPHANEN ta lungt,du kaske inte såg blinkningen,
/Vidhem

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ja, det finns många skadade vänsternävar i trafiken.
En del har gipsade pekfingrar och håller ut den så blinkersen aktiveras samtidigt som de svängar.
Andra har amputerade fingrar och kan inte aktivera blinkers över huvud taget.
:mad:
//W

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Det finns i dag många tillval till bilarna dom kanske glömde kryssa för blinkers :D

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Ibland undrar jag varför vissa använder blinkers. Jag kan ju se klart och tydligt att bilen svänger och då är det ingen mening att slå på blinkersen mitt i svängen.
Den här sekvensen ser man ofta att bilföraren framför tillämpar:
1. Bromsar in
2. Svänger
3. Slår på blinkers (eller struntar alldeles i nr3):mad:

Jag vill gärna att mina medtrafikanter
1. Slår på blinkers
2. Bromsar in
3. Svänger

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Men ... om föraren inte vet om den ska sväng eller inte så är det inte lätt att blinka ... och skall den då blinka höger eller vänster ... eller en vill till höger, den andre till vänster och någon där bak vill fortsätt rakt fram ...

:spinny:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Händer ibland att jag får förmånen att parkera jämte en chaufför
som enl. reglerna inte använt färdriktningsvisaren åt något håll under en sträcka fram till Icas parkering...

Riktigt kul att se dess min när jag påtalar att båda blinkers bak är sönder... :twitcy:
Brukar ta ett par sekunder så fattar de "vinken"... :wink:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Eller som en jobbarkompis sa:
Varför skall jag använda blinkers? Jag vet ju vart jag skall ta vägen!
:)
//W

B

Boxer

Guest

Jag tror det finns en stor okunskap om hur man kör i en rondell. 8 av 10 bilar blinkar inte alls. Några stycken försöker men blinkar åt fel håll och den sista tiondelen gör rätt.
Många verkar tro att det är en vanlig korsning och ska jag rakt över ska jag inte blinka. Är det en stor rondell går det något bättre.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Sen har vi varianten med blinkande i 3 mil

F

F.d. 3088

Guest

På tal om blinka, hur är det med varningsblinkers som används i tid o otid ex. när man stannar utanför uttagsautomaten, när man står med två hjul på trottoaren, när man parkerar där det är stoppförbud mm.mm. Jag har fått lära mig att den endast skall användas när fara föreligger ex, motorstopp på väg, när man kommer ikapp en stillastående bilkö eller om man på annat som utgör fara för trafiken.
Om den används slentrianmässigt jämt så mister den ju sin skärpa enligt min åsikt.
Synpunkter??

Gurra

B

Boxer

Guest

Jag har nästan intrycket av att varningsblinkersen används för lite. Man ser det väldigt sällan (förutom varubilar i centrum). Jag är imponerad av att tyskarna slår på den direkt när det är stopp i trafiken.

F

F.d. 3088

Guest

Jag har nästan intrycket av att varningsblinkersen används för lite. Man ser det väldigt sällan (förutom varubilar i centrum). Jag är imponerad av att tyskarna slår på den direkt när det är stopp i trafiken.

Ja där är väll grupp som missbrukar varningsblinkersen, dom skapar ju situationen:rolleyes:
Tysken sköter sig:)

Så här står det.

2 kap. Varningsblinker
1 § [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning (varningsblinker) får användas när fordon på grund av olyckshändelse, motorfel eller liknande orsak blivit stående på sådan plats eller på sådant sätt att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik. [/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Gurra[/FONT]
[/FONT]

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

VA! använder ni blinkersen fast det inte är jul.
Eller skall ni till besiktningen.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

En må huske å skifte blinklysolje på servicen, det kan være grunnen til at ikke blinklyset alltid virker? Den nye helsyntetiske blinklysoljen kan bare anbefales:yes:

F

F.d. 53012

Guest

Kanske tror att det ingår i automaten.

Toppen